Dlouhé kolony aut doprovázející nedávnou výstavbu kruhového objezdu v centru Nové Paky opět naplno ukázaly, jak nutně město potřebuje silniční obchvat, o němž se mluví už přes šedesát let. Podle silničářů by se ho měli Pačtí dočkat v roce 2013. Pokud ovšem slibně rozběhnuté přípravy nezpomalí problémy světové ekonomiky.
„Časový harmonogram, který počítá s otevřením silničního obchvatu Nové Paky v roce 2013, v této chvíli stále platí. Ale všechno bude záviset na možnostech státního rozpočtu v příštích letech,“ uvedl Jiří Švec z královéhradeckého střediska Ředitelství silnic a dálnic.
Na dokumentaci pro získání stavebního povolení, která by se podle harmonogramu měla začít zpracovávat ještě letos, prý silničáři peníze mají. „Právě v těchto dnech připravujeme vypsání výběrového řízení na zpracovatele projektu, který by měl být hotov v příštím roce. Teprve potom bude známa přesná trasa komunikace a bude možno začít s výkupem pozemků, po nichž obchvat povede,“ informoval Švec.
A u výkupu desítek hektarů půdy od mnoha vlastníků mohou podle silničářů nastat první problémy. Nedá se očekávat, že všichni majitelé budou ochotni své pozemky prodat okamžitě. Zřejmě se to neobejde bez složitých jednání, která mohou přípravy nepříjemně zpomalit. Klidně to může trvat jeden nebo dva roky, než se majetkově všechno podaří vyřešit,“ odhadl Švec.
Další velkou neznámou představuje financování stavby. Obchvat Nové Paky se sice už řadu let objevuje v každoročních výhledech státního fondu dopravní infrastruktury, ale uvolňování konkrétních částek se potom odvíjí od schváleného státního rozpočtu. A to může být za současné ekonomické situace problém. „Myslím si, že na výkup pozemků ještě peníze od státu dostaneme. Ale u vlastní stavby, která má stát hodně přes miliardu korun, to může být horší. Když se začne, stavba se musí do tří čtyř let dokončit, a to znamená mít stamilionové částky na každý rok,“ uvedl Švec.
Přípravu výstavby obchvatu se snaží podporovat i packá radnice. „Už jsme dokonce za peníze města vykoupili jeden rodinný dům v Kumburském Újezdu, který bude muset obchvatu ustoupit. To urychlilo vydání územního rozhodnutí,“ sdělil novopacký starosta Josef Cogan. Vedení města chce být nápomocno i při výkupu pozemků. „Obchvat považujeme za nejdůležitější věc pro běžný život města. A tak i když je to hlavně záležitost Ředitelství silnic a dálnic, budeme pro urychlení výstavby i nadále dělat vše, co bude v našich silách,“ slíbil starosta.
***
*Obchvat Nové Paky: Trasa Začíná před Kumburským Újezdem, který míjí po jihovýchodním okraji. Dále prochází mezi posledním domem a hřbitovem ve Studénce, v Heřmanicích mostem překonává železniční trať a dalším mostem přechází rybník a silnici do Přibyslavi. Ve Štikově obchvat po mostní konstrukci překoná silnici do Pecky a u místního autokrosového areálu vyústí do největší mimoúrovňové křižovatky na trase. Hned poté následuje nejdelší most - 496 metrů dlouhá estakáda přes hluboké údolí. Dále trasa obchvatu mezi kravínem a vodojemem míjí východní konec obce Vrchovina a končí ve Vidochově napojením na stávající komunikaci I/16. Délka 8 480 m Počet všech staveb 147 Mimoúr. křižovatky 1 Celková délka mostů 1 273 m Protihlukové stěny 4 077 m Opěrné zdi 176 m Objem výkopů 490 445 m3 Objem násypů 413 170 m3 Náklady bez daně 1,115 mld Kč Časový harmonogram 10/2001 - souhlas s posudkem o vlivu stavby na životní prostředí 08/2007 - vydání územního rozhodnutí 2010 - vydání stavebního povolení 2011 - vyhlášení výběrového řízení na dodavatele 2011 - zahájení stavby 2013 - uvedení do provozu Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - východní Čechy (hradec králové)
Ivan Truhlička