Provozovatel www.horicko.cz
|
|
stáhnout
|
Hořice prohrály, už nejsou městem škol Od sloučení hořických středních škol do celku s názvem Gymnázium,
SOŠ, SOU a VOŠ, Hořice uplynuly přibližně tři roky.
Výrazná administrativní změna mimo jiné znamenala odchod dlouhodobého ředitele
gymnázia Josefa Lindauera, který ve funkci působil zhruba dvacet let a který
záměr kraje jakožto zřizovatele škol ostře kritizoval.
Jak po třech letech vznik spojených škol hodnotí? Nenašel nakonec pro postoj
Královéhradeckého kraje pochopení? Josef Lindauer sám říká, že po svém odchodu
se snaží držet mimo veřejné dění, Jičínskému deníku však poskytl exkluzivní
rozhovor.
Pane Lindauere, přímá otázka na úvod. Bylo, či nebylo sjednocení většiny
hořických středních škol adekvátním krokem a mělo to vliv na vznik soukromého
gymnázia?
Musím nejprve dodat, že kromě sloučení škol došlo ke zrušení čtyřletého gymnázia
a jednoho oboru obchodní akademie.Jsem přesvědčený, že to byl veliký a podivný
omyl, kterým trpí celé Hořice a je ohrožena jejich pověst. Dodnes jsem nenašel
opravdový důvod k této optimalizaci. Platí to i celostátně. Kraje ruší gymnázia,
současné ministerstvo školství chce snížit dotaci soukromým školám a od roku
2016 chce zavést jednotné přijímací zkoušky, které mají ve svém důsledku přístup
ke gymnaziálnímu vzdělávání dále omezit. Nikdo neumí uspokojivě vysvětlit proč.
ČR má ve srovnání se zeměmi OECD zdaleka největší poměr těch, kdo procházejí
odborným středoškolským vzděláním, na úkor toho všeobecného (gymnaziálního).
Statistiky nezaměstnanosti jednoznačně ukazují, že absolventi gymnázií jsou
daleko lépe uplatnitelní. Uchazeči, rodiče i obce chtějí mít srovnatelnou
možnost vzdělávání v místě svého bydliště. Zdá se ale, že jedinou možností, jak
toho dosáhnout, je partyzánským způsobem se pokusit, navzdory oficiální
vzdělávací politice, zachovat šanci na budoucnost. A tak nám v Hořicích vzniklo
soukromé gymnázium.Současný stav je tedy důsledkem jednostranných nedomyšlených
opatření zřizovatele, který nebral v úvahu veřejný zájem. My jsme se bránili,
argumentovali a dokonce stávkovali.
Statistické údaje, kterými krajský úřad ospravedlňoval slučování i
rušení středoškolských oborů v Hořicích, hovoří jasně. Byl prý přebytek
studijních míst. Nebylo tedy sloučení škol nutné?
Podle tehdejšího radního Jiřího Noska v roce 2011 poměr vypadal následovně: 12
tisíc míst v prvních ročnících středních škol ku čtyři a půl tisíce žáků
devátých tříd v celém Královéhradeckém kraji. Já ale mohu mluvit pouze za
hořické gymnázium. Pokud vezmu například údaje z roku 2009, tak v budově
tehdejší školy bylo šestnáct tříd, asi 437 žáků, to je průměr asi 27 žáků na
třídu. Budova byla plná. Pokud ten nepoměr existuje, tak my jsme ho nezpůsobili.
Sloučení škol bylo také úsporným opatřením. Nedávno se také státní
gymnázium odstěhovalo z tradiční budovy, kterou vlastní město. Královéhradecký
kraj má svěřené prostředky, se kterými musí hospodařit.
Souhlasím. Jestliže ale studenty z plné budovy přestěhujete do jiné budovy,
musíte za ně platit stejné provozní náklady. Tedy neušetříte nic. A nájem je
pouze zástupný problém. Je-li budova vaše, musíte investovat. Podívejte se, jak
se dnes v krajských školách a internátech mění okna, střechy a podobně. To je
dobře. Není-li budova vaše, musíte platit nájem, ale už nemůžete investovat, to
musí majitel. Existuje smlouva mezi městem Hořice a krajem, kde je uvedena výše
nájmu, ale také je řečeno, že tyto peníze nemohou vylepšovat rozpočet města
Hořice a musí se investovat zpět do budovy. To také můžete vidět, už se začala
vyměňovat okna. Navíc město nabídlo kraji, že sníží nájem na jednu korunu.
Kdybych byl soukromník, tak bych tuto nabídku okamžitě přijal. Měl bych budovu a
město by se mi o tu budovu staralo.
Ale potenciálních úspor bylo přeci více. Sloučením Královéhradecký kraj
ušetřil na platech ředitelů.
Tak počítejte se mnou. Dříve tady byly tři školy, tedy tři ředitelé a tři
zástupci ředitele. To znamená, že šest osob mělo k normálnímu učitelskému tarifu
příplatek a zároveň učili méně hodin.Dnešní stav je takový, že ve vedení je
ředitelka a tři zástupci. Jenomže já vím, a to i přesto, že webové stránky
střední školy o tom mlčí, že existují i takzvaní vedoucí učitelé pro gymnázium,
obchodní akademii a zemědělskou školu. Zásadní věci rozhodují ředitelka a
zástupci a vedoucí učitelé dělají takové podružnosti jako např. rozvrh hodin.
Sečteme-li to, dává to celkem sedm lidí, kteří řídí podstatně méně žáků a
učitelů. Kde je úspora na platech? Nedivme se, že se potom nedostává peněz pro
řadového učitele. Měli bychom také přičíst náklady na těch 11 lidí z
manažerského týmu, kteří tady po dobu tří let sjednocovali školství.
Není tajemstvím, že s nynějším vedením hořických středních škol jste
silně nespokojen. Dokonce bych řekl, že mezi vámi a ředitelkou Hanou
Richtermocovou je značná animozita.
Nemám rád cizí slova jako animozita, optimalizace, edukační činnost, klíčové
kompetence apod. a tak to vyjádřím jasně česky. Profesí jsem učitel matematiky a
posledních 20 let jsem byl ředitelem normálního gymnázia. Žádal jsem novou paní
ředitelku o částečný úvazek matematiky. Bylo mi sděleno, že není o mě zájem. A
když jsem navíc viděl, jak se ochotně a iniciativně zapojila do hořického
školského experimentu, tak asi nemůžeme být kamarádi.
Paní ředitelka musela po nástupu do sjednocené školy řešit spoustu
problémů.
Také si k tomu najala patřičný tým. Já jsem do tohoto týmu nebyl pozván a tak
bych paní ředitelce tímto poslal několik rad.
Jako učitelka základní školy, která na střední škole ještě neodučila ani jednu
vyučovací hodinu, by měla především rychle sbírat zkušenosti. Doporučil bych jí,
aby hodně chodila na hospitace, zejména k těm zkušeným učitelům, kteří mají
dvacet a více let praxe, aby poznala, že rozdíly mezi základním a středním
školstvím jsou veliké. Jako ředitelka musí schvalovat volitelné předměty a pak i
maturitní otázky. Proto by se určitě měla účastnit maturitních zkoušek jako člen
maturitní komise, aby v praxi poznala, jak vše žáci i učitelé zvládají. Také
bych doporučil hospitaci učitelů při své vlastní hodině. Předvedla by učitelům,
jak si vlastně vyučování představuje. Přál bych jí také, aby mohla dovést k
maturitě podobně úspěšného studenta, jako jsme měli my. Tento žák vynikal zájmem
o chemii. Postupně se z něj stal takový odborník na chemii, že vyhrával všechny
olympiády nejen v kraji, ale i v celé republice. Je i vítězem mezinárodní
chemické olympiády, tuším to bylo v Tokiu. Nyní studuje v Oxfordu. Dnes ještě
jednou děkuji všem učitelům, kteří se podíleli na jeho úspěchu, zejména paní
učitelce chemie. Je mi však smutno z jedné věci. Tato paní učitelka chemie je
dnes nezaměstnaná. Pro takového zkušeného pedagoga není ve sjednoceném hořickém
školství místo.
Zpět k hlavnímu problému, což je nedostatek uchazečů o studium.
Sloučením škol muselo dojít k větší naplněnosti tříd.
Mám velké obavy, že nikoliv. Vždyť jsme měli nejmenší počet žáků ve třídě 23 a
byly tam i třídy s 34 žáky, průměr byl již uveden 27. Hořicím byly odebrány
třídy s největším počtem žáků. Vezměte si současný stav. Běžné počty žáků ve
třídách jsou jedenáct, patnáct, dokonce otevřeli třídu s devíti žáky. Celá
školská oblast, která v jižní části města byla, je zničená. Bylo tady přes 600
studentů a byl tady pro ně odpovídající sportovní areál, internát, jídelna. Dnes
je tady studentů polovina, tedy celý areál je využit asi z poloviny.
Promiňte, ale jestliže je v kraji 12 tisíc volných míst, ale jenom pět
tisíc studentů, máme problém, který se musí řešit.
Jestli je to pravda, pak je to samozřejmě ohromný problém. Máme nakoupeny židle,
stoly, skříně, počítače a další vybavení pro 12 tisíc žáků a ještě v těch
budovách topíme a svítíme, ale máme k dispozici jenom 5000 studentů? Státní
peníze se utrácí lehce, soukromník by si to asi nedovolil. Když se dítě narodí,
na střední školu se dostane až za 15 let. Příslušné a zodpovědné orgány snad umí
sčítat a mají těch 15 let čas, aby nachystaly patřičný počet židlí do středních
škol. Tuto situaci někdo hodně nezvládl.
Jak byste tedy ten problém řešil?
Nechtějte, abych dával nějaké řešení, nejsem za to placen jako jiní, ale uvedu
příklad z naší návštěvy ve městě Cottbus, to jsou výměnné návštěvy u Lužických
Srbů. Město Cottbus se potýká s ještě větším problémem. Kromě menšího počtu
narozených dětí došlo v jejich oblasti k útlumu těžby hnědého uhlí a tedy k
velkému úbytku pracovních příležitostí. Ve městě jsou prázdné celé panelové
domy. Ve školství byla situace řešena tak, že byl zveřejněn cílový stav za 5
let, tedy kolik škol a jaké školy ve městě budou. V této přechodné fázi se
odbory se zaměstnavatelem dohodly, že učitelé budou pracovat na úvazek osmdesát
procent, v přechodném období nebudou přijímáni noví pracovníci a budou
zvýhodněni učitelé, kteří se odstěhují nebo půjdou do předčasného důchodu. U nás
žádný cílový stav není znám. Je znám pouze pojem optimalizace a v Hořicích byly
provedeny tři rozdílné pokusy, ten poslední je snad nejhorší.
Jaký je podle vás jejich výsledek?
Když shrnu dnešní stav, tak po sloučení škol ubylo osm tříd, to je asi 200 žáků.
Práci ztratilo asi šestnáct kvalifikovaných učitelů. Byly zrušeny obory s
naplněnými třídami. Naplněnost ostatních tříd se ale nezlepšila. To znamená dvě
věci. Jednak těch 200 žáků je pryč, do sloučené školy nenastoupili (to je pro
Hořice špatná zpráva), a jednak se nadále dotují podměrečné obory (to je špatná
zpráva pro zřizovatele). Nejkřiklavější je obor Lyceum, který skomírá s počtem
žáků od 10 do 15. Přitom gymnázium tady existuje již 70 let a lyceum bylo
zřízeno asi před 8 lety a nikdy se nepodařilo naplnit třídu nad 20 žáků. Asi je
absolvent lycea důležitější a kvalitnější než absolvent gymnázia. Podobné
školské experimentování se také událo ve srovnatelných městech, v Nové Pace,
Dvoře Králové nad Labem, Novém Bydžově. Všechna tato města svoje gymnázia
uhájila. Jenom Hořice prohrály. Už nejsme městem škol. Zůstaly nám trubičky a
kámen.
Něco optimistického na závěr by nebylo?
Školství je služba, kterou si platíme z daní. Mělo by sloužit občanům a
především žákům. Nehledejme tedy vítěze a poražené, to nikam nevede. V Hořicích
chceme dostupné a kvalitní vzdělání. Já věřím, že se ho dočkám.
Autor: Jan Jireš,
jicinsky.denik.cz
|