Známý hořický okruh, který je poslední svého druhu na němž se dosud pravidelně jezdí motocyklové závody, dává městu nejen punc výjimečnosti, ale přináší také problémy.
Zdejší trať, která prochází centrem města a po většinu roku slouží jako běžná dopravní komunikace, si vyhlédli mladí motorkáři, kteří na ní testují své schopnosti.
Řada místních lidí trne hrůzou, kdy bezstarostná zábava skončí tragicky. Tomu se nyní hořická radnice snaží předejít.
Bezohledné jízdy mladých motorkářů a nadměrný hluk jejich silných strojů stále více trápí obyvatele některých částí města. Ti své obavy tlumočili radním v písemné stížnosti, pod níž figuruje několik desítek podpisů. Radnice na podnět signatářů svolala jednání za účasti dopravní policie a dalších odborníků, kteří hledali řešení, jak nebezpečnému jevu zamezit. Setkání se shodou okolností konalo v předvečer populárních 300 zatáček Gustava Havla.
„Problém s motorkáři přetrvává už delší dobu, víme o něm a už v minulosti se o tom několikrát hovořilo,“ potvrdil hořický starosta Ladislav Vrba. Podle vedoucího odboru dopravy Vladimíra Vacka mají obyvatelé obavu, aby nedošlo například ke střetu motocyklu s dětmi, které se vrací ze školy nebo si venku hrají. „Při tak vysokých rychlostech a navíc v nepřehledných místech není šance před vstupem do vozovky včas zareagovat,“ upozorňuje.
Motorkáři si prý dokonce se stopkami v ruce vzájemně měří čas, za který jsou schopni okruh projet. „Také jsem o tom slyšel, ale nikdo to zatím nepotvrdil,“ říká velitel městské policie Viktor Wiesner. „Pravdou je, že povolenou rychlost několikanásobně překračují. Dokonce jsme tu přistihli člověka, který si v dodávce přivezl motocykl, který nebyl upraven pro normální provoz a na Dachovech ho chtěl testovat. Ve spolupráci s kolegy z obvodního oddělení jsme tomu zabránili. Často se také snažíme těm klukům domlouvat,“ popisuje Wiesner.
Říká, že lidé si mladé hazardéry na sportovních strojích mylně spojují s tradičním motoristickým podnikem, který se v Hořicích pořádá už desítky let. „Lidé si to bohužel dávají do souvislosti a je tu určitá obava, aby tlak veřejnosti město o populární závody nepřipravil.“ Velitel strážníků soudí, že by se tím stejně nic nevyřešilo, protože i kdyby se „zatáčky“ zrušily, trať zůstane a vyznavači rychlé jízdy by sem prý nadále jezdili. Podle policistů přitom nejsou ani tak problémy s motorkáři z řad místních, ale s těmi, kteří se sem sjíždějí ze vzdálenějších oblastí, například i z Prahy.
Vacek uvedl, že nejúčinnější ze zvažovaných opatření bude nejspíš spočívat v úpravě vozovky příčným frézováním na vybraných úsecích. „Působilo by to jako mírný retardér. Technicky by se však muselo vyřešit, aby byl povrch silnice na okruhu sjízdný v době konání závodů. To znamená, aby byl vždy na dobu asi jednoho měsíce uveden do původního stavu,“ naznačil Vacek s tím, že se hledá takové řešení, které by každého donutilo snížit při průjezdu městem rychlost. Ve městě by se také měly objevit nové přechody pro chodce, a to v horní části náměstí Jiřího z Poděbrad a u kulturního domu Koruna. Také v případě vodorovného dopravního značení by byl zřejmě podobný technický problém, protože motocyklová federace a její komisaři nátěry na okruhu nepovolí.
„Jistě se zvýší počet silničních kontrol, dopravní policisté z Jičína a Hradce Králové přislíbili, že budou v Hořicích častěji. Také my se tomuto jevu budeme intenzivně věnovat. Bohužel naše kompetence nejsou v této věci příliš velké, ale určitý respekt mezi mladými máme,“ poznamenal Wiesner.