Stavba nové silnice mezi Jičínem a Hradcem Králové, která má zrychlit
dopravu a ulevit obyvatelů Úlibic od aut, je stále ve fázi příprav.
Ředitelství silnic a dálnic dokončilo dílčí část dokumentace přeložky silnice
I/16 a po schválení územního plánu Úlibic a pravomocném územním rozhodnutí může
začít výkup pozemků.
Stavba obchvatu Úlibic je součástí chybějícího tahu dálnice D35 z Turnova do
Jičína a dále do Hradce Králové. V centru Úlibic, kde denně projede 12 až 14
tisíc aut, dojde díky ní ke snížení intenzity dopravy. Zdejší obyvatelé nebudou
ohrožovat emise, hluk a prašnost. Provoz ve vesnici, která nemá na hlavním tahu
přechod pro chodce, bude bezpečnější. Kdy? Začít stavět se má přibližně v roce
2022 – 2024. Volební slib bývalé hradecké zastupitelky Kláry Dostálové, že nová
silnici do Hradce bude přivedena během čtyř let, je tak k pousmání. Cena stavby
je odhadem 1 miliarda 084 milionů.
Schválení územního plánu v Úlibicích se ale komplikuje. „Při veřejném
projednávání byly vzneseny připomínky od místních občanů, takže další veřejné
jednání bude v září a plán bychom mohli schválit do konce roku,“ přiznává
problémy starosta obce Michal Kovář.
Stavba D35 Úlibice – obchvat je rozdělena do tří dílčích etap, první se týká
mimoúrovňové křižovatky Úlibice, druhá trasy dálnice D35 a třetí zahrnuje
přeložku silnice I/16.
Novostavba dálnice D35 v délce 1580 metrů se nachází mimo zastavěnou část
Úlibic. Obchvat se napojí ve směru od Hradce Králové na silnici I/35 za obcí
Lužany. Následně se odklání východně od Úlibic, překonává Úlibický a Tužinský
potok a pokračuje přímým směrem k mimoúrovňové křižovatce Úlibice, kde se
napojuje silnice I/16. „Tato mimoúrovňová křižovatka bude zatím vybudována jen
částečně, a to s připojením dálnice D35 na Jičín a Novou Paku,“ popisuje záměr
investiční referent ŘSD ČR, Správy Hradec Králové Michal Doubek. Dálnice D35
odtud totiž bude výhledově pokračovat do Turnova.
Součástí úlibického obchvatu je přeložka I/16 směrem na Novou Paku, která
kopíruje vlevo stávající čtyřpruh a protíná silnici od Radimy, kde vznikne
okružní křižovatka. Nový úsek pak pokračuje k mimoúrovňové křižovatce, která
vyroste na silnicí I/16.
Dálnice D35 představuje v současných plánech české dálniční sítě tzv. severní
páteřní trasu spojující Čechy a Moravu. Poprvé se tento tah objevil v plánech
dálniční sítě již v roce 1963, vedoucí z Hradce Králové přes Olomouc k Lipníku
nad Bečvou, kde se měla napojovat na dálnici D47 (dnes D1). V současnosti je D35
plánována v trase Liberec–Jičín–Hradec Králové–Olomouc–Lipník nad Bečvou. Tato
trasa propojuje tři krajská města a kříží dalších šest tahů dálniční sítě. S
celkovou délkou přes 260 km půjde o jednu z nejdelších českých dálnic. Dopravní
význam stavby dálnice souvisí i s nárůstem automobilové dopravy. Předpokládá, že
průměrná denní intenzita provozu v obou směrech pro rok 2035 bude 19 400 vozů za
24 hodin.
Autor: Iva Kovářová, zdroj:
jicinsky.denik.cz