Jedním z nejpalčivějších problémů, který v současné době trápí širokou hořickou veřejnost, je optimalizace škol a rušení studijních oborů na gymnáziu a obchodní akademii v Hořicích.
Co by přineslo případné sloučení gymnázia a obchodní akademie? I když obě školy nemají problém s naplněním tříd, jsou nuceny rušit zavedené studijní obory. Obchodní akademie má ve třídách v průměru 25 studentů, ale i přesto jí byl zrušen čtyřletý maturitní obor Obchodník, tak žádaný mezi uchazeči o studium. Pokud by opravdu ke sloučení obou tak rozdílných škol došlo, neobešlo by se to bez dalšího rušení studijních oborů, mezi které patří např. tříletý učební obor prodavač. Není paradoxem rušit tento obor právě v době, kdy je o vyučené prodavače nebývalý zájem na trhu práce? I ministr školství Josef Dobeš několikrát prostřednictvím médií vzkázal rodičům, aby přihlašovali svoje děti na učiliště.
Další rušení oborů by mimo jiné znamenalo nezanedbatelnou finanční zátěž rodičů, jejichž děti by tak byly nuceny dojíždět za studiem do jiných měst, což nelze v době vysoké nezaměstnanosti a tíživé finanční situace mnoha rodin podceňovat. Nebyla by škoda rušit školu, jejíž historie sahá až do roku 1898? V roce 2008 oslavilo obchodní školství v Hořicích 110 let od svého vzniku, přičemž učebnami školy prošla řada absolventů, kteří zastávají významné funkce jak ve veřejné, tak soukromé sféře.
Situace na obchodní akademii není lhostejná současným ani bývalým studentům, což dokládají slova Michala Vávry, t.č. místostarosty města Vrchlabí: „Absolvování středoškolského studia na hořické obchodní škole (maturoval jsem v roce 1997) pro mě bylo velmi důležitou průpravou do profesního i osobního života. Umožnilo mi úspěšně navázat i v dalším vzdělávání a posléze též v pracovním uplatnění. Proto mi není lhostejná budoucnost této školy ani v současné vzdělávací struktuře Královéhradeckého kraje.“ Důkazem kvality této školy je bezesporu také skutečnost, že mnozí z pedagogů se ve své praxi setkávají s dětmi svých bývalých studentů.
Nebylo by škoda rušit dvě dobře fungující a kvalitní školy? Co dobrého přinese tento krok pro vzdělávání na Hořicku?
Učitelé Obchodní akademie Hořice Veronika Mikešová a Jan Křoustek