Provozovatel www.horicko.cz
|
|
stáhnout
|
Martina Hozová/ Wired World Galerie plastik vás zve výstavu Martiny Hozové nazvanou Wired World -
Napjatý svět. Vernisáž provázená slovem historičky umění Mgr. Martiny Vítkové
proběhne ve čtvrtek 6. září v galerii na Gothardě od 17:30 hod.
Hudební doprovod vernisáže provede saxofonista Vít Ryška a písničkářka Bára
Petříčková z hradecké skupiny Goji.
Výstava potrvá v Galerii plastik Hořice od 6. do 30. září.
---------------------------------------------
Martina Hozová absolvovala ve druhé polovině 80. let hořickou sochařskou školu
(SPŠKS) a v letech 1989-1995 studovala na Akademii výtvarných umění v Praze v
ateliéru sochařství Karla Nepraše. V letech 2006-2008 navázala oborem
restaurování výtvarných děl sochařských pod vedením Petra Siegla. Martina Hozová
vyučuje na SPŠKS restaurování kamene a související technologie.
Již od počátku 90. let vystavuje. Vzhledem k hlubokým přátelským vazbám
absolventů sochařské školy Karla Nepraše se intenzivně účastnila skupinových
výstav. V roce 2014 participovala například na výstavě Neprašových žáků v
galerii trutnovského Uffa (Nechráněná dílna). S neprašovci vystavovala také v
hořickém muzeu (2003), kam se v roce 2014 vrátila s „Výběrem“ absolventů SPŠKS.
Svými díly je pravidelně zastoupena na přehlídce Art Prague a angažovala se
rovněž ve výrazném výstavním počinu roku 2015, projektu Brave New World v
pražském DOXu. Zaslouženou pozornost na sebe strhly její autorské výstavy
Connecting People (Galerie AMB, Hradec Králové, 2011), Evoluce (Galerie Gambit
Praha, 2014), Human Network (Galerie Fons, Pardubice, 2012), a On-line Age
(Galerie Fons, Pardubice, 2017). Martina Hozová je znamenitou restaurátorkou.
Její brilantní práce v podobě kopií barokních váz pro sousoší sv. Antonína
Paduánského mohou příznivci památek obdivovat na Karlově mostě. Pro Vrtbovskou
zahradu pod Pražským Hradem vytvořila kopii Braunovy Diany a v roce 2015
vytvořila pro kostel v Krásném Březně repliky reliéfních renesančních kachlů.
Volná tvorba Martiny Hozové je zaměřena na téma lidské existence. Člověk ji
zajímá jako subjekt schopný myšlení a prožívání, jako jedinec vyrovnávající se s
vlastním složitým egem i komplikovaným světem, který jej obklopuje. Lidská
individualita je rozmělňována brutálním tlakem stereotypů současného světa, z
jehož hodnotového systému jakoby se vytratily morální a etické zásady. Martina
Hozová ve svých dílech neutěšený stav současné společnosti soustavně napadá.
Její figurální kritika je důrazná a výstižná. Přestože autorka s oblibou
parafrázuje tradiční témata dějin lidstva, její výtvarný projev je velmi
současný. V poslední době připojila k oblíbeným sochařským materiálům románskému
cementu a acrystalu i keramickou hmotu, z níž vytváří glazované hlavy, které
kombinuje s kabely a jiným IT materiálem. Tato výbava příznačná pro moderní
společnost odkazuje na autoritativnost virtuálního propojení, které indikuje
blackout jakékoliv fyzické komunikace. Sochařské morality Martiny Hozové mají
styl, nadhled a vtip, pro něž v současné české plastice jen stěží hledáme
paralelu.
V roce 2016 se Martina Hozová zúčastnila Hořického sochařského symposia a
vytvořila čistou pískovcovou hlavu s vybroušeným povrchem jako monumentální
vyvrcholení série keramických glazovaných soch s odkazem na přetechnizovaný stav
současného světa. Nejaktuálnějším projektem sochařky je realizace fontány Žofie
Chotkové v podobě vějíře, se kterou v roce 2014 vyhrála výtvarnou soutěž
vyhlášenou MČ Prahy 6, jejímž zadáním bylo vytvořit současné monumentální dílo
na motivy osobnosti této české šlechtičny. Dílo je již zrealizováno a mělo by
být osazeno v prostoru předpolí Písecké Brány pravděpodobně na jaře roku 2019.
|