Obchvat Nové Paky se začne stavět nejdříve v roce 2012.
Pačtí radní stále doufají, že krize neodsune už tak opožděnou výstavbu
obchvatu, který má odlehčit dopravně přetíženému centru podkrkonošského města.
Podle starosty zůstává zatím poměrně vysoká pravděpodobnost, že se letos podaří
dokončit projektovou dokumentaci a příští rok vydat stavební povolení.
„Rozhodli jsme se, že Ředitelství silnic a dálnic požádáme o vizualizaci
plánovaného obchvatu, kterou umístíme na městských internetových stránkách,
abychom s budoucí podobou silnice mohli lépe seznámit veřejnost,“ říká starosta
Josef Cogan, který se v minulých dnech zúčastnil zasedání výrobního výboru pro
výstavbu obchvatu, který bude financovat právě Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Už teď je jisté, že původní harmonogram z přelomu století se podaří těžko
naplnit, podle starosty je však důležité, že přípravy stále pokračují. „Do konce
roku by měl být hotový projekt pro stavební povolení a příští rok by mohla být
dokončena veškerá správní řízení v této věci. To znamená, že podle
nejoptimističtějšího scénáře by samotná stavba mohla být zahájena nejdříve v
roce 2012,“ konstatuje Cogan.
Plány silničářů však mohou pozdržet nejen chybějící peníze ve státní pokladně,
ale i případné problémy spojené s výkupy pozemků pod trasou budoucí komunikace v
délce téměř osmi a půl kilometru. Pozemky se přitom budou vykupovat za tržní
cenu.
„Podmínkou pro vydání stavebního povolení je vyřešení vlastnických vztahů, to
znamená, že musí být vyřešena práva k pozemkům. Může to proběhnout v klidu, ale
také se mohou objevit třecí plochy. Dopředu je těžké něco předvídat. Doufáme
ale, že všechno proběhne bez problému a že se státu v relativně krátkém čase
podaří pozemky vykoupit. Výstavba obchvatu sice nespadá do kompetence města, ale
kvůli jeho mimořádnému významu pro Novou Paku jsme připraveni s ŘSD
spolupracovat při řešení konkrétních problémů,“ zdůraznil starosta.
Dopravní zátěž města, které leží na hlavním a frekventovaném tahu mezi Prahou a
Krkonošemi, může zmírnit pouze výstavba obchvatu. „Žádná alternativa k obchvatu
neexistuje. Jediné, co jsme mohli udělat, jsou dílčí dopravní změny ve městě, k
nimž došlo loni. Hodně nám pomohly i nové kruhové objezdy, které zlepšily
situaci nejen z hlediska bezpečnosti, ale hlavně plynulosti provozu při nájezdu
vozidel na hlavní tah. Víc toho teď udělat nemůžeme,“ podotýká Josef Cogan.
Cena obchvatu, na kterém vyroste osmnáct mostů, jedna mimoúrovňová křižovatka a
čtrnáct protihlukových stěn, vychází podle původního odhadu asi na 1,4 miliardy
korun. Při současných cenách však mohou být náklady podstatně vyšší. (jn)