Další kolo výkupů pozemků na trase budoucího obchvatu Nové Paky možná zbrzdí spory. Tento scénář připouští někteří z oslovených vlastníků, kteří si zatím nepřáli být jmenováni, i úředníci z Ředitelství silnic a dálnic. Důvodem je nová legislativa, která v podobných případech mění podmínky pro výkup nemovitostí a jejich vyvlastnění.
V Nové Pace si přitom stát kvůli plánované výstavbě silnice zajistil výkupy asi jedné pětiny potřebných pozemků.
„Na trase je kolem dvou stovek vlastníků pozemků, samotného města se však proces jejich výkupu týká pouze okrajově, protože v předmětném území má asi jen pět menších parcel, a rozhodně při jejich prodeji nebudeme dělat žádné obstrukce. Pokud vím, tak dohodu o prodeji podepsalo asi čtyřicet vlastníků. Řada jich to stihla ještě v době platnosti předchozí legislativy. Ta umožňovala úplně jiné, vyšší výkupní ceny. Novela zákona je totiž poměrně radikálně snižuje,“ říká packý starosta Rudolf Cogan.
Ten tvrdí, že Nová Paka má na výstavbě obchvatu stále velký zájem, protože nová tranzitní silnice by pomohla zlepšit dopravní situaci v centru i dalších lokalitách obytné zástavby, kde se opakovaně tvoří dlouhé kolony vozidel na trase mezi Prahou a Krkonošemi.
„V současné době jsme ve stavu, kdy územní rozhodnutí nabylo právní moci, a máme zpracovanou dokumentaci ke stavebnímu povolení. A abychom o něj mohli požádat, musíme nejprve zajistit výkupy pozemků,“ popsal průběh příprav výstavby obchvatu Zdeněk Kos z hradeckého Ředitelství silnic a dálnic.
Silničáři nepředpokládají, že by se jim výkupy pozemků podařilo dokončit ještě letos. „Zdá se, že to bude spíš běh na dlouhou trať. Řádově se to týká přibližně dvou set vlastníků, přičemž asi z jedné pětiny jsou výkupy pozemků už vyřešeny,“ konstatuje Kos.
Nyní očekává, že se opět rozeběhne další kolo jednání s vlastníky o ceně za plošný metr. A pokud se stát s majiteli na ceně nedohodne, pak by následoval proces vyvlastňování, který by se řídil podle pravidel nového zákona.
„Pravdou je, že od letošního roku vychází cena pozemků méně příznivě, než tomu bylo v minulosti,“ potvrdil Zdeněk Kos. Právě z těchto důvodů připouští, že během jednání o majetkovém vypořádání na trase obchvatu mohou nastat komplikace.
Sněmovna schválila novelu zákona umožňující vyvlastnění pozemků pro stavby ve veřejném zájmu s cílem urychlit budování dopravní infrastruktury a také ušetřit peníze ve státní pokladně. Mezi klíčové momenty úpravy patří změna principu stanovování cen při výkupech pozemků v rámci majetkoprávní přípravy dopravních staveb a výše náhrady za vyvlastnění. Předkladatelé novelu obhajovali rostoucím počtem problémů při přípravě investic do komunikací, které podle nich v řadě případů vedly k jejich oddalování a také prodražení. (jn)