Galerie plastik v Hořicích si Vás dovoluje upozornit na projekt skupiny
mladých sochařů s názvem "Setkání na atolu". V prvním říjnovém týdnu budou
umělci na přilehlém prostranství i přímo v prostorách Galerie plastik vytvářet
společnou sochu. Výtvarný záměr kolektivu provází i přirozený zájem o širší
problematiku soudobého sochařství. Plenérová forma vzniku skulptury v areálu
Sochařského parku U Svatého Gotharda nabízí hořické veřejnosti možnost osobně
zažít jedinečný proces vzniku výtvarného díla. Projekt má potenciál přiblížit
zájemcům tvůrčí postupy a přemýšlení mladé generace sochařů, kteří by rádi
iniciovali otevřenou debatu na téma současné sochy.
Galerie plastik v Hořicích by prostřednictvím projektu chtěla oslovit také žáky
základních a studenty středních škol, pro něž by mohlo být osobní setkání s
tvořivou prací umělců, kteří teprve nedávno opustili ateliéry pražské Vysoké
školy uměleckoprůmyslové a Akademie výtvarných umění, inspirativním zážitkem a
přímou vizualizací jinak rozmělněné představy o činnosti moderního umělce.
Finální kompletace a dokončení díla proběhne ve výstavním sále Galerie plastik,
do něhož bychom touto formou chtěli pozvat i školou dosud povinné zájemce o
současné umění.
Přestože projekt není ze své podstaty zamýšlen jako praktický výtvarný workshop
pro žáky a studenty, ve své bezprostřednosti a názornosti se může stát přímým
podnětem k určité kreativní aktivitě. Doufáme, že možnost přímé konfrontace se
vznikem současné sochy zaujme nejen pedagogy výtvarných oborů, ale jejich
prostřednictvím také samotné žáky a studenty. Při návštěvě galerie Vám
organizátoři akce ochotně představí koncept projektu i zúčastněné sochaře, kteří
mohou osobně zodpovědět dotazy týkající se výtvarného záměru či pracovních
metod.
___________________________
Když Karel Prantl na konci 50. let uspořádal první sochařské symposium, pomýšlel
především na mladé umělce, pro něž bylo v soudobé umělecké praxi tvoření v
materiálu a monumentálním měřítku téměř nedostupné. Společná práce v přírodním
ateliéru měla být především výtvarným cvičením. Zúčastněným však ze své podstaty
nabízela více než jen možnost individuálního uměleckého výkonu. Sebestřednost a
soutěživost výtvarného mládí byly konfrontovány s kvalitami práce v uměleckém
kolektivu. Sochaři si ve skromných pracovních podmínkách vzájemně pomáhali nejen
při náročných technických úkonech, střetávali se v názorových diskuzích o
směrování tvorby a také zažívali prostou radost příznačnou pro lidské sdílení.
Z původního Prantlova konceptu vychází spolupráce šesti mladých sochařů na
společném díle pro Galerii plastik v Hořicích. Mladí, akademicky vzdělaní umělci
se rozhodli vést na téma monumentální sochy kritický dialog formou
sebepoznávání. Vytvoření společné sochy, spojené s osobní disciplínou, vůlí ke
konsenzu a jistým potlačením individuální exhibice, považují za jasnou výzvu, z
níž si každý ze zúčastněných odnese novou zkušenost. Třebaže volná tvorba
jednotlivých autorů tomu mnohdy nenapovídá, přiznávají výtvarnou kontinuitu s
„klasickou sochou“. Ve smyslu práce s materiálem, prostorem a časem ji dokonce
určili za jeden z výchozích aspektů vzájemné spolupráce, jež by měla vyvrcholit
vznikem kompaktní skulptury kruhového půdorysu. Také odkaz na experimentální
rozměr liběchovského díla Václava Levého, jemuž české dějiny umění přiznávají
postavení zakladatele moderního sochařství a jednoho z prvních plenérových
tvůrců, svědčí o znovu objevovaném vztahu k uměleckému odkazu našich předků. S
ohledem na zcela současné intence tvůrců by bylo nicméně chybné posuzovat
respekt k tradici jinak, než jako prvek stimulační. Samotný proces vzniku sochy,
za užití skulptivních metod zpracování, bude do jisté míry probíhat intuitivně,
v reakci na nároky materiálu a vzniklé situace, jak je ostatně při metodě taille
directe běžné. Ambiciózní vizí tvůrců je finální dílo odrážející společné úsilí
i osobní přístupy, socha veskrze nová, ovšem bez nároku rozporovat tradici.
Autoři zohledňují rovněž společensko-kritický rozměr projektu. Práce na
kolektivní soše, nutně maximalizující míru tvůrčí spolupráce autorů, bezpochyby
zintenzivní umělecký dialog mezi sochaři, podnítí nevyhnutelné střety a možná
otevře debatu o tématech klíčových pro současnou sochařskou praxi. Ostatně
samotná revize soudobé formy a poslání sochařských symposií reprezentuje
palčivou problematiku, jejíž východiska nezbytně předurčí další podoby současné
sochy. Je vítanou skutečností, že se mladá a angažovaná generace sochařů
rozhodla realizovat své tvůrčí „setkání“ a kritické zamyšlení právě v Hořicích.
Jana Cermanová
Matouš Lipus
_________________________________
Galerie plastik v Hořicích 1. – 8. 10. 2016.
Matouš Lipus, Eliáš Dolejší, Marek Brožek, Jan Vítek, Matěj Bílek, Kristýna
Lutzová a přizvaní hosté
kurátorka: Jana Cermanová
Veřejná diskuze s umělci na téma "Současná socha: tendence, přesahy, funkce ve
veřejném prostoru" se uskuteční 6. 10. 2016 od 18 hodin v Galerii plastik v
Hořicích. Diskuzi bude moderovat historička umění a kurátorka Galerie hl. města
Prahy Sandra Baborovská.
Představení sochy proběhne v sobotu 8. 10. 2016 od 15 hodin v Galerii plastik v
Hořicích a výstava potrvá do 31. 10. 2016.
_______________________________________
Galerie plastik Hořice, Gothardská 1639, Hořice
Projekt finančně podpořilo prostřednictvím MAS Podkrkonoší MŠMT ČR.
Materiál poskytla firma Xella CR, s.r.o.
Projekt podporuje SPŠKS Hořice.