Budoucí sochaři už nemusí používat jen dláto, hořická škola získala
moderní vybavení.
Královéhradecký kraj nechal zmodernizovat odborné dílny, laboratoře a počítačové
učebny na Střední průmyslové škole kamenické a sochařské v Hořicích. Projekt
podpořený z Integrovaného regionální operačního programu (IROP) stál téměř 11
milionů korun.
„Nejstarší sochařská škola v Evropě má jasnou vizi. Hořická škola nabízí výuku
klasických tradičních postupů zpracování kamene a nyní získává nejmodernější
špičkové technologie. Ty výrazně ulehčují fyzickou práci kameníků, sochařů a
restaurátorů a otevírají jim nové možnosti tvůrčí práce. Moderní technologie a
výborní pedagogové školy řadí hořickou školu na špičku vzdělávání jak v
průmyslovém oboru geotechnika, tak v oborech uměleckých, jako je sochařství,
restaurátorství a malba. O kvalitě školy svědčí i fakt, že se její absolventi
vracejí zpět jako pedagogové a zároveň výrazné osobnosti výtvarné scény. Jsou to
například Ladislav a Michaela Jezberovi, Martina Hozová či Pavel Doskočil,“
uvedla náměstkyně pro školství a kulturu Martina Berdychová.
Modernizace technického vybavení pro unikátní obory hořické kamenické školy
spočívala v dovybavení odborné dílny, laboratoře a počítačové učebny moderní
technikou.
„Pořízené vybavení využívají žáci v oborech geotechnika, kamenosochařství a
konzervátorství a restaurátorství. Celkové výdaje ve výši 10,8 milionu korun
pokryje dotace z IROP, kraj se na této částce podílí deset procenty,“ sdělil
radní pro investice Václav Řehoř.
Do dílny s kapacitou deseti žáků byla pořízena CNC lanová pila, kompresor pro
rozvod vzduchu a vysokozdvižný vozík. V rámci projektu také kraj podpořil
stávající počítačovou učebnu a do školní laboratoře přibyly čtyři nové počítače,
odpovídající grafický software a také dvě haptická ramena.
Haptické rameno, někdy též označované jako haptická ruka, se dá popsat jako
sofistikovaná počítačová myš, kterou sochař může pohodlně modelovat umělecká
díla ve virtuálním prostředí. Tento přístroj má podobu tužky s tlačítky
připevněné na mechanickém rameni. Když ji uživatel uchopí do ruky, může s ní na
obrazovce modelovat, opracovávat či formovat to, co chce vytvořit. Tužka přitom
klade odpor jako opracovávaný materiál. Uživatel může pracovat na povrchu i
uvnitř modelu.
„Počítačové modelování je podobně jako špachtle či dláto pouze nástroj, který
sochař může při své práci využít. V tomto případě mu s hrubou prací při
opracování materiálu pomůže robot a udělá to rychleji a precizněji, ale to
neznamená žádnou revoluci či změnu v sochařství. Je to stále člověk, který
tvůrčím způsobem vytvoří model a po jeho hrubém opracování je to sochař, kdo
dílo dokončí a vdechne mu život,“ dodal ředitel Střední průmyslové škole
kamenické a sochařské v Hořicích Petr Malý.
Kamenická škola v Hořích v současné době nabízí čtyři čtyřleté obory zakončené
maturitní zkouškou: geotechnika (těžba a zpracování kamene), kamenosochařství,
konzervátorství a restaurátorství a užitá malba. V současné době ve škole
studuje 87 žáků v denní formě vzdělávání a 17 v dálkové formě vzdělávání.
Historie školy sahá až do druhé poloviny 19. století, kdy se Hořice staly
centrem oblasti proslulé těžbou a zpracováním kvalitního pískovce. Velká
poptávka po kamenické práci vedla tehdejší vedení města k myšlence založení
kamenické školy. Vznikla velmi rychle a učit se zde začalo 3. března 1884. Od té
doby škola nepřerušeně funguje dodnes.
Škola vychovala mnohé významné umělce, mezi nimiž byl například Josef Wagner či
zakladatelé českého moderního sochařství Jan Štursa či Ladislav Šaloun.
Autor: Lukáš Vaníček, zdroj:
jicinsky.denik.cz