Třetina obyvatel Lázní Bělohradu už podepsala petici proti připravovanému silničnímu obchvatu města. Odpůrci plánované komunikace tvrdí, že nová silnice prospěje pouze soukromým vlastníkům a klientům místních lázní, zatímco většina obyvatel města na ni doplatí. Výstavba obchvatu má začít příští rok na jaře. „Radnice podle našeho názoru dostatečně nehájí zájmy obyvatel, ale stará se jen o prospěch soukromé firmy vlastnící lázně. Jsme proti obchvatu, protože je zbytečný a zhorší život ve městě,“ říká Eduard Čeliš z občanského sdružení Bílý hrad, jehož členové petici organizují.
Z necelých čtyř tisíc obyvatel městečka petici podepsalo už 1200 lidí, kteří jsou přesvědčeni, že plánovaná komunikace neřeší dopravu v Bělohradě komplexně. Obchvat podle nich sice odvede auta z Lázeňské ulice, ale jen za cenu toho, že zhorší dopravní situaci ve zbývajících částech města a znehodnotí klidnou lokalitu na severovýchodě Bělohradu vhodnou pro výstavbu rodinných domků i vycházky obyvatel a pacientů lázní. „Příští rok se má začít budovat pouze východní část obchvatu. Výstavba západní části, která má být nákladnější a složitější, je nejistá. Je tu tedy vážné riziko, že se nepodaří obchvat postavit celý, a to by neúnosně zvýšilo dopravní ruch na náměstí, zatížilo střed města emisemi a hlukem a zkomplikovalo průjezd Bělohradem,“ upozorňuje Čeliš.
Iniciátoři petice dávají přednost zachování současné silnice do Miletína protínající lázeňský areál a dlouholeté problémy lázní s hlukem, čistotou ovzduší a bezpečností pacientů navrhují řešit jiným způsobem. „Z lázní by se mohla vyloučit nákladní doprava, policie by tam rovněž mohla častěji kontrolovat omezenou rychlost. V úvahu připadá i instalace protihlukových stěn nebo zřízení opláštěné lávky pro pěší nad vozovkou,“ míní Čeliš.
„Dokáže si někdo představit hlukovou stěnu nebo tunel mezi lázeňskými pavilony?“ děsí se ředitel bělohradských Anenských slatinných lázní Radim Kalfus. Trvá na tom, že obchvat vyřeší nejen problematickou dopravu přes lázeňské území, ale celý průjezd městem na trase z Jičína do Miletína. „Obchvat pomůže zklidnit nejen Lázeňskou ulici na výjezdu na Miletín, ale i Kotykovu alej a Masarykovu ulici na příjezdu od Jičína. Negativní vliv dopravy na občany se tím musí výrazně snížit,“ zdůrazňuje Kalfus.
Výstavbu silničního obchvatu podporuje i většina členů bělohradského zastupitelstva, které před dvěma lety schválilo územní plán města, jenž s novou komunikací počítá. „Podobu územního plánu jsme projednávali čtyři roky a za celou dobu jsem nezaznamenal jediný hlas proti obchvatu. Současný odpor části obyvatel mě proto dost překvapuje,“ diví se bělohradský starosta Pavel Šubr.
Prosperující lázně jsou podle něj zárukou dalšího rozvoje města, které díky nim může čerpat dotace na rozvoj lázeňského místa a do rozpočtu každý rok získává téměř milion korun z povinných poplatků klientů lázní. „V současnosti by se možná město bez obchvatu obešlo, ale pro budoucnost lázní je nová komunikace nezbytná. Silnice uprostřed lázní je v rozporu s jejich statutem a to je při stále silnějším konkurenčním boji mezi více než třicítkou lázní v republice vážný problém,“ říká starosta, který chce usilovat o to, aby se podařilo najednou postavit obě části plánované komunikace. „Měli bychom využít toho, že teď je šance získat od Hradeckého kraje na obchvat peníze a vyřešit jej tak, aby obyvatelům města způsobil co nejméně problémů,“ dodává Šubr.
Odpůrci obchvatu jsou připraveni stavbu blokovat odvoláními ve všech správních řízeních i nesouhlasem vlastníků pozemků s jejich odprodejem krajské správě silnic. „ Silničáři při jednáních sami přiznali, že čekají na zákon o vyvlastnění pozemků ve veřejném zájmu. Ten by však naši pozici hodně ztížil,“ obává se členka sdružení Bílý hrad Petra Mádlová.
IVAN TRUHLIČKA