Kvůli nadměrnému hluku způsobenému dopravou může být ještě letos uzavřena silnice na průtahu městem. Pokud s návrhem bude souhlasit odbor dopravy v Jičíně a neodmítne ho hygiena, veškerý provoz ve směru na Miletín se přesune do okolních obcí. Úřady se tak snaží změnit současný stav v Lázeňské ulici, který je v rozporu s lázeňským zákonem a předpisy o ochraně veřejného zdraví.
„Nechali jsme zpracovat studii, která ukáže, za jakých podmínek bude možné silnici v Lázeňské ulici uzavřít. Na základě požadavků hygieny musíme také vyhodnotit dopady na objízdné trasy a navrhnout ochranná opatření,“ potvrdil náměstek ředitele krajské správy a údržby silnic Ferdinand Křišťan. Dokumentace by měla být hotova v druhé polovině října.
Právě vlastníci silnic jsou totiž podle zákona o ochraně veřejného zdraví povinni zajistit, aby hluk a vibrace nepřekračovaly hygienické limity. Toho prý v Bělohradě nelze dosáhnout jinak než uzavřením Lázeňské ulice - pravděpodobně do doby výstavby obchvatu města. Spojení ve směru od Jičína na Miletín by pak bylo dočasně vedeno přes Dolní Novou Ves, Lukavec a Dachovy u Hořic.
S tímto řešením předběžně souhlasí jak krajský úřad, tak i dopravní policie. Pouze odbor dopravy v Jičíně se obává, že zvýšený provoz způsobí problémy v okolních obcích a že se zkomplikuje obslužnost tamního regionu.
„Jestliže problém přesuneme do jiného území, tak se musí nejprve porovnat variantní řešení, abychom věděli, kolika občanů a kolika objektů se to dotkne a například jaký stupeň ochrany se v daném místě nabízí. Je toho ještě poměrně hodně, co je potřeba dopracovat,“ uvedla vedoucí jičínského pracoviště krajské hygienické stanice Libuše Jůvová.
Na průtahu městem ale nejde jen o překračování hlukových limitů, současný stav je dlouhodobě v rozporu i s lázeňským zákonem, který je podle Jůvové z pohledu ochrany pacientů postaven ještě o něco výš a vychází z takzvaného statutu lázní.
„Z jednání mám dobrý pocit, především státní orgány se tentokrát snažily najít řešení, protože není možné, aby tady byly trvale porušovány dva zákony,“ říká ředitel Anenských slatinných lázní Radim Kalfus. Ten ujišťuje, že průjezd areálem lázní pro hasiče a další složky záchranného systému provizorně zajistí. Lázně prý zabezpečí i fungování pravidelné linkové dopravy.
Ani to zatím neuspokojilo šéfa odboru dopravy na jičínské radnici Martina Duczynského, jehož stanovisko bude rozhodující. Obává se, že uzavření silnice v úseku kolem lázní způsobí problémy z hlediska obsluhy území a nárůst dopravní zátěže nejen v okolních vesnicích, ale i v Hořicích.
„Z mého pohledu je tady stále několik sporných věcí, například spojení mezi Brtví a Bělohradem. Neumím si představit, že by občané z Brtve jezdili do města přes Vidoň. Jde o to, kde se uzavírka umístí a v jakém režimu bude platit. To vše se musí posoudit, včetně toho, kudy budou náhradní trasy vedeny a s jakým dopadem na obyvatelstvo. Dopředu říkám, že tak radikálnímu opatření nejsem příliš nakloněn. Ještě nikdy jsme nezavřeli silnici takového významu, a ani v tomto případě to nevidím jako šťastné řešení. Pokud ale bude panovat všeobecný konsenzus, jako jediný tomu nebudu bránit,“ uvedl Duczynski.
Místní radnice podle starosty Pavla Šubra bude nyní tlačit na urychlenou výstavbu obchvatu Lázní Bělohradu, který by problém s hlukem od aut odstranil. "Je jasné, že pokud jsou normy na hluk překračovány, měla by s tím hygiena a správa silnic něco udělat. Rozhodně nejsem zastáncem udělování výjimek," souhlasí Šubr.
V případě, že se Lázeňská ulice skutečně zavře, musí se prý ale nejprve vyřešit spojení mezi Brtví a městem.
„Pro občany Brtve je potřeba najít způsob, jak jim umožnit přístup do města, aby nemuseli najíždět spoustu kilometrů navíc, i kdyby mělo jít o provizorní a dočasné řešení. Určité obavy máme i z nárůstu dopravy na silnici kolem základní školy, i když naštěstí hlavní vstup do školy je už v zadním traktu. Ideální by bylo, kdyby pak nové dopravní značení řidiče včas upozornilo, aby například z Jičína na Dvůr Králové nejezdili přes Bělohrad,“ přeje si starosta.
(jn)