Budou kamiony znovu projíždět kolem lázní, nebo zůstane dál v platnosti dočasný zákaz jejich provozu na průtahu městem? Už za několik dnů může být jasno. Kontroverzní téma, na jehož rozuzlení čekají s netrpělivostí nejen obyvatelé města, lázně a jejich hosté, ale i místní firmy a také lidé z okolních vesnic. Už teď je ale jisté, že ne všem bude moci dopravní úřad vyhovět.
„Zaznamenali jsme jak pozitivní, tak negativní ohlasy. Důležité je, že skončilo měření hluku a v současné době se zpracovávají naměřené hodnoty. Zprávu by nám měl odborník předložit do týdne, nejpozději do čtrnácti dnů,“ říká vedoucí odboru dopravy na městském úřadě v Jičíně Martin Duczynski, který očekává, že finální rozhodnutí padne ještě tento měsíc.
Jakmile bude mít materiál o výsledcích měření hluku na stole, okamžitě prý svolá jednání. Na něm budou mít příležitost se vyjádřit nejen obyvatelé a podnikatelé z Bělohradu, ale i zástupci okolních obcí, přes které si těžká nákladní auta poslední půlrok zkracují cestu. „Určitě vezmeme v potaz i připomínky a podněty představitelů okolních obcí,“ slibuje Duczynski.
Během léta totiž vyprší zkušební lhůta pro omezení nákladní dopravy přes město s výjezdem na Miletín. Rušná silnice, která rozděluje lázeňský areál na dvě poloviny, způsobuje nadměrný hluk a podle prvních výsledků měření jsou porušovány hygienické limity. Současný stav je přitom nejen v rozporu se zákonem o ochraně veřejného zdraví, ale dlouhodobě je porušován i lázeňský zákon, který říká, že průjezdní komunikace by měla vést mimo lázeňské území.
K řešení se prý nabízí jen pár variant, buď se stávající zákaz ponechá nadále v platnosti, nebo se režim dopravy vrátí zpět do původního stavu. Třetí alternativou je návrh, podle kterého by se zákaz průjezdu kamionů zachoval, ale s různými časovými úpravami. „Jestliže se většina účastníků shodne, že omezení znamenalo krok špatným směrem a že bychom měli zákazové značky odstranit, pak to musíme vzít v potaz,“ míní vedoucí jičínského odboru dopravy.
Pokud se však do konce srpna úřad s odborníky a veřejností na ničem konkrétním nedohodne, dočasné omezení automaticky skončí.
Vedení bělohradské radnice se přiklání k zachování zákazu. "Problém nastal na veřejném jednání, kde zaznělo, že limity hluku jsou překračovány jen v nočních hodinách, jenže krátce na to se ukázalo, že jsou překročeny i ve dne, což zásadně mění situaci," míní starosta Pavel Šubr. Zastupitelé prý proto přijali usnesení, aby Lázeňská ulice zůstala pro nákladní dopravu nadále uzavřena, a to nepřetržitě čtyřiadvacet hodin. Návrh přitom podle něj počítá s tím, že by vozidla místních firem měla dostat výjimku.
Se změnou dopravy má největší problém obec Dobeš, která patří pod Lukavec, jejíž starostka Jaroslava Kazdová tvrdí, že by bylo neúnosné, kdyby současný provoz zůstal zachován. „Bohužel řidiči si vybírají nejkratší náhradní trasu, a tak nakonec místo přes lázně jezdí hlavně přes Černín, Dobeš a na Červenou Třemešnou,“ posteskla si Kazdová. Naopak miletínský starosta Miroslav Nosek si změnu po půl roce pochvaluje, frekvence kamionů přes Miletín je podle něj nižší.
Problém s hlučností a průjezdem vozidel přes areál lázní by měl vyřešit až obchvat. Ten se však začne stavět nejdříve až za několik let. (jn)