Ani letos, a nejspíš ani v průběhu příštích tří nebo čtyř let se obyvatelé Sladkovského ulice nedočkají slibovaného odklonu frekventované silnice, přes kterou vede tranzitní doprava. Město se proto ještě před tím pokusí prosadit protihluková opatření, která by zmírnila vliv dopravy na tamní obyvatele.
„Dokončení dopravního průtahu městem je samozřejmě stále aktuální. Náš požadavek figuruje na seznamu akcí, které si vede krajská správa a údržba silnic. Předpokládám tedy, že by kraj mohl zhruba do pěti let tuto stavbu realizovat,“ odhaduje starosta Ivan Doležal.
Nezbytnou podmínkou pro výstavbu nové komunikace, která by vedla vnitroblokem domů v prostoru mezi Palackého náměstím a Sladkovského ulicí ke kulturnímu domu Koruna, je však výkup některých nemovitostí na trase, které bude nutné zbourat. To, že výkupy váznou, připustil už před časem i náměstek hradeckého hejtmana Petr Kuřík.
„S krajem jsme už začali intenzivně jednat a žádáme o peníze na dořešení vlastnických vztahů v tomto území. Většinou se jedná o provozovny podnikatelů, s nimiž jsme už vstoupili do jednání, abychom mohli situaci řešit,“ řekl starosta.
Město si prý uvědomuje, že Sladkovského ulice je i vzhledem k úzkému profilu komunikace nadměrně zatěžována hlukem z dopravy. V Hořicích navíc v poslední době částečně narůstá také provoz v důsledku uzavření hlavního tahu v Lázních Bělohradě ve směru na Miletín pro nákladní vozidla.
„V důsledku změny dopravního značení v Lázních Bělohradě určitě k nárůstu dopravy došlo. Také nám v poslední době stále častěji chodí na úřad stížnosti na hluk spolu s požadavky na výměnu stávajících oken za protihluková. Všechny tyto podněty posíláme na kraj,“ uvedl Doležal.
Tvrdí, že podle výsledků měření hygieny jsou povolené limity hluku u silnice překračovány. "Takže asi nezbude nic jiného než lidem výměnu oken skutečně zajistit. Úlevu jim pak přinese dokončení poslední etapy průtahu, který povede mimo obytnou část Sladkovského ulice, včetně výstavby protihlukových bariér. Samozřejmě daleko lepším řešením by byl severozápadní obchvat města, který ale zatím zůstává pouze jakýmsi výhledem do budoucna, protože tam jsme odkázáni na stát. To znamená, že časově, a hlavně finančně dostupnější řešení představuje právě zmiňovaný průtah," míní Doležal. (jn)