Asi dvě stě padesát majitelů pozemků, které leží na trase plánovaného obchvatu lázeňského města, osloví bělohradská radnice. Pokud chce získat územní rozhodnutí na výstavbu silnice, která odlehčí centru města, potřebuje k tomu právě souhlas velkého počtu lidí. Jednání s nimi chce proto zahájit co nejdříve, ještě během léta.
„Lidem se snažíme hlavně vysvětlit, že přípravy probíhají na stavbu celé přeložky, protože městem se bohužel zase šíří fámy o tom, že se bude stavět jen její první část a že doprava bude svedena na náměstí. To je nesmysl, protože při všech jednáních s krajskou správou a údržbou silnic požadujeme, aby se připravila projektová dokumentace a žádost o příslušná povolení včetně dotace na celou přeložku. Půjde o stavbu na jedno povolení,“ tvrdí starosta Pavel Šubr.
Ve směru od Miletína je obchvat Lázní Bělohradu situován za rybníkem Pardoubek do Prostřední Nové Vsi, odkud bude přes budoucí kruhovou křižovatku u hasičské zbrojnice pokračovat k železniční trati, kde vznikne silniční podjezd s výjezdem na stávající komunikaci u Kotykova mlýna ve směru na Jičín. Do budoucna se pak počítá s výstavbou přeložky podél Dolní Nové Vsi také ve směru na Hořice.
„V podstatě jde o trasu, která byla schválena už před několika lety. Jediná změna, která teď byla zanesena do územního plánu, se týká křížení silnice s železniční tratí, protože podjezd pod kolejemi kvůli specifickému profilu terénu vznikne na jiném místě, než se původně plánovalo,“ poznamenal starosta.
Přípravy na výstavbu obchvatu sice získaly letos v květnu nový impuls poté, co Královéhradecký kraj uvolnil peníze na výkup pozemků a zároveň podpořil záměr žádosti o dotaci, jenže tak učinil s podmínkou, že se na stavbu podaří nejprve získat územní rozhodnutí. A to nelze bez souhlasu k prodeji od vlastníků všech nemovitostí na trase obchvatu.
„Pro nás je teď velmi důležité, abychom s majiteli pozemků uzavřeli smlouvy o smlouvách budoucích a nebo od nich získali závazná stanoviska, ve kterých vyjádří souhlas s prodejem. Bez toho nelze územní rozhodnutí vydat,“ potvrdil Šubr.
Jak řekl, intenzivní jednání s majiteli nemovitostí město zahájí ještě během léta. Radnice ale už dopředu tuší, že splnění tohoto cíle nebude právě snadné, což ostatně dokazují i poměrně četné zkušenosti z řady jiných měst.
„Těch vlastníků je opravdu hodně, bude docela složité je sezvat na jedno místo. Od projektantů jsme dostali seznam jmen a ten počet odhaduji až na dvě stě padesát lidí, protože některé pozemky mají hned několik vlastníků. V první fázi jim nejspíš pošleme informativní dopisy s mapou.“
Šubr doufá, že majitelé nemovitostí plány radnice podpoří a záboru půdy nebudou bránit. Radní argumentují tím, že pro další rozvoj města je přeložka nezbytná.
„V Bělohradě už například nemáme pozemky pro novou výstavbu a díky přeložce se otevře lokalita severně od Lázeňské ulice. Nad ulicemi Tyršova a Karla Moora vznikne prostor pro rodinné domy a podél komunikace nový prostor pro drobnou výrobu a služby. Souhlas k využití lokality si ministerstvo zdravotnictví podmiňuje právě tím, že se vyřeší nejprve doprava, že se zklidní lázeňské území.“
Jen za výkupy pozemků na trase obchvatu, včetně dvou rodinných domů, které by se prý musely zbourat, zaplatí kraj kolem patnácti milionů korun. A na téměř 200 milionů korun se odhaduje cena samotné stavby nové silnice, kterou bude hradit kraj, jenž se pokusí peníze získat z fondů Evropské unie. Mnoho času už ale nezbývá, protože poslední šance požádat o dotaci vyprší v roce 2011.
(jn)