Městu citelně chybí dopravní tepna. Automobily, a to i nákladní, zajíždí až do centra. Náměstí Jiřího z Poděbrad tím trpí. Pomohlo by vybudování dopravní přeložky, která se po šesti letech vrací na přetřes.
Myšlenka průtahu městem ve směru na Krkonoše a Miletín není nová. Pracuje se s ní již prakticky patnáct let.
Podle plánu by silniční koridor vycházel z hlavní komunikace I/35 (tah Jičín – Hradec Králové). Pokračoval by ke kruhovému objezdu před autobusovým nádražím, odtud na sever ulicí Aloise Hlavatého a skrze Palackého náměstí. Větší část této komunikace už je vystavena a plně funguje. Dokud však nebude vybudována nová komunikace, spojující Palackého náměstí s ulicí Čsl. armády a zároveň rozšířena ulice Sladkovského, požadovaný efekt – zklidnění dopravy ve středu Hořic – se dostavit nemůže.
„Ta investice je tak z padesáti procent hotová. Počátek výstavby se datuje dvě až tři volební období zpět, někdy v letech 2002 až 2004," uvedl starosta Ivan Doležal. V těchto letech prý vznikl úsek od silnice I/35 po Palackého náměstí. „Zbývá nám zabočit zhruba uprostřed Palackého náměstí doprava, do zahrad, a napojit komunikaci na ulici Čsl. armády, směřující pryč z Hořic." Hlavním investorem je Královéhradecký kraj. Financování stavby bylo přerušeno v roce 2008 s příchodem ekonomické krize. Město Hořice mělo tehdy obdržet finance od Královéhradeckého kraje na výkup nemovitostí, jenomže kraj projekt zastavil.
V cestě komunikace stojí několik nemovitostí. S vlastníky se město bude muset dohodnout.
„Majitelům nemovitostí budeme muset případně poskytnout náhradní řešení. To znamená, že například řadové garáže bude nutno postavit jinde. V cestě je i bývalá hala firmy Olpran a minimálně další tři nemovitosti, s jejichž majiteli je průběžně jednáno," uvedl starosta. Nejprve bude město muset uzavřít rámcovou smlouvu s Královéhradeckým krajem, ve které obě instituce na různých úrovních projeví vůli investici dokončit. Hlavním obsahem smlouvy způsob financování. Komunikace bude pravděpodobně zaplacena z rozpočtu kraje, ze kterého bude financován i výkup pozemků. Jednání jsou však teprve na počátku.
Je známo, že Hořice v roce 2008 měly na vyrovnání s majiteli obdržet od kraje 15 milionů korun na realizaci další ze dvou etap výstavby.
Další neznámou je, kdy se po nové komunikaci vlastně projedeme. Prvním krokem Hořic bude výstavba náhrad nemovitostí. Martina Götzová z kanceláře hejtmana Lubomíra France vybízí ke zdrženlivosti. „Věc se má tak, v současné době se teprve posuzují možnosti pokračování přípravy a následné realizace stavby. Především se detailně posuzuje ekonomická náročnost jednotlivých stavebních objektů a jejich dopad do rozpočtů Královéhradeckého kraje a města Hořice. Po tomto posouzení budou následně připraveny podklady k projednání orgánů obou samospráv. Prozatím tedy nelze odhadnout ani výše investice ať už města, nebo kraje, nemůžeme ale ani spekulovat o časovém horizontu zahájení výstavby," sdělila.
To, že náměstí Jiřího z Poděbrad potřebuje úlevu, je nepochybné. Během tří odpoledních hodin přes něj projede necelá tisícovka vozidel v tranzitu na Lázně Bělohrad, nebo Miletín. Průšvih také vězí v přetížené křižovatce ulic Husova a Hlavatého.
Autor: Jan Jireš