V minulém století budily respekt a údiv, bývaly chloubou
prvorepublikových železnic, dnes stojí stranou hlavních nádraží. Polorozpadlým
vagonům, které jen souhrou šťastných okolností nezmizely ve šrotu, svítá na
lepší časy. Až za pár let na nostalgickou vyjížďku vyrazí zcela ojedinělá
historická souprava rychlíkových vozů, poprvé vyjede z Ostroměře. Právě tam
skupina nadšenců ze spolku Ajax otevřela nové depo, kde opravy unikátních vagonů
probíhají.
"Splnil se nám dlouholetý klukovský sen, že získáme bezpečné místo, kde budeme
mít možnost vlaky renovovat. Většina našich vozů je ve velmi zoufalém stavu, i
proto jsme rádi, že na ně nebude pršet a sněžit, že budou před nepříznivými
povětrnostními vlivy chráněny pod střechou jednoho z objektů na ostroměřském
nádraží," říká předseda královéhradeckého spolku Petr Voženílek.
Parta lidí sdružených kolem něj si v Ostroměři od Českých drah pronajala
správkárenskou halu, které v sobotu během slavnostního otevření požehnal hořický
farář Adam Depa. Dobrovolníkům popřál, aby se jim záchrana a renovace unikátních
vagonů z období rakouské monarchie a první republiky podařily.
"V první fázi máme v plánu opravu tří vozů, které bychom pak začali používat na
různých historických nebo společenských akcích. Mohli bychom tak vydělat peníze
na opravy dalších vagonů z naší sbírky," vysvětluje.
Ve sbírce figurují osobní, zavazadlové, restaurační a lůžkové vozy. Mezi unikáty
se řadí dva lůžkové a jeden jídelní vůz mezinárodní společnosti CIWL, a hlavně
vagon první a druhé třídy z roku 1895 - nejstarší existující skutečně rychlíkový
čtyřnápravový vůz na území bývalého Rakouska-Uherska. V sobotu si veřejnost
mohla prohlédnout i vagon, který se těsně po skončení bojů druhé světové války
nacházel zrovna v Ostroměři, kde ho zanechala německá armáda. Býval totiž
součástí vojenské soupravy Flug - Melde - Mess - Zug složené z 36 vagonů.
Cílem neziskového sdružení pro drážní dopravu a historii je vraky opravit a
vrátit na koleje, aby se za historickými lokomotivami objevovaly také
odpovídající vozy. Rádi by oživili historickou podobu především dálkového
mezinárodního rychlíku, který mezi oběma světovými válkami vozil cestující
napříč Evropou. Za tímto účelem sbírají výhradně dlouhé čtyřnápravové vozy,
které v první polovině minulého století ovládly například dálkové spojení mezi
Berlínem, Prahou, Vídní, Budapeští, Bělehradem, Aténami a Istanbulem.
"Naši sbírku tvoří deset vozů, získali jsme je po celé republice, v Bohumíně,
Břeclavi, Havířově, Kralupech nad Vltavou, v Hradci Králové nebo v Moravské
Třebové. Většinou jim hrozila bezprostřední likvidace, stály v zarostlých
koutech dep a opuštěných částech nádraží. Po dávném vyřazení z provozu buď
chátraly, nebo sloužily k ubytování v rámci takzvaných pracovních vlaků. Proto
jsou nejen ve špatném technickém stavu, ale ve většině případů také dost
razantně přestavěné, navenek změněné k nepoznání. Ani přeprava nebyla
jednoduchá, náklady vynaložené na vyproštění a následnou přepravu exponátu do
deponie několikrát vysoce přesáhly cenu za odkoupení," přiblížil Voženílek.
(jn)
FOTO:
www.jicinskozpravy.cz