Drahocenný čas, nervy, láteření místních, a to všechno kvůli Dřevěňáku,
mostu nad železniční tratí, který byl v roce 2013 odstraněn kvůli havarijnímu
stavu. Město slíbilo, že bude instalaci nové lávky řešit prioritně, neboť pro
mnohé občany je to nejpoužívanější spojnice mezi centrem a sídlištěm.
Nakonec se jí lidé dočkali až v říjnu loňského roku. Dodavatel, který měl nové
přemostění nainstalovat do 22. srpna, své závazky nesplnil a nesouhlasil ani se
smluvní pokutou.
Spor s firmou Exmost, vítězem výběrového řízení na dodavatele lávky přes
železniční trať, už snad dospěl do posledního dějství. Pačtí zastupitelé při
poslední schůzi nepřistoupili na návrh firmy, aby město kvůli vícepracím
prodloužilo termín dodání díla (firma by nemusela hradit dvousettisícové penále)
a navýšilo cenu zakázky o 229 tisíc korun z důvodu skryté překážky. Pouze
souhlasili s navýšením nákladů o deset tisíc korun, spojených s překládkou
drážního kabelu. Brněnský Exmost od počátku nedodržoval pravidla hry.
Zakázku za necelé dva miliony (bez DPH) měl předat za 53 dnů, ukončil ji za 75
dnů. Kvůli nedodržení smluveného termínu mu proto naskočilo penále ve výši dvě
stě tisíc. „Od počátku jsme měli s dodavatelem, který si sám navrhl termín
plnění, problémy. V červnu si měl převzít staveniště a 22. srpna lávku předat.
Během června se nic nedělo, a tak jsme zakázku urgovali. Bylo nám sděleno, že až
na nás budou mít čas, tak se ozvou.
Začátkem července jsme dodavatele znovu oslovili, bez odezvy. Staveniště si
převzal až čtyřiadvacátého července a skončil sedmého října," popisuje
místostarosta Pavel Bouchner.
Poukazuje navíc na některé nedostatky při realizaci díla. Vysvětluje, že když
měla být instalována lávka, zjistilo se, že jsou špatně usazeny patky, Nakonec
most neodpovídal rozměry, takže se předělávala jeho konstrukce i zábradlí.
Protáhla se i samotná kolaudace, na kterou se zástupci firmy nedostavili.
„Dohady hrozné, ale během stavby nikdo nepřišel s návrhem víceprací. S firmou
bylo od prvopočátku složité komunikovat. V prosinci a lednu jsme dvakrát vyzvali
zhotovitele, abychom osobně projednali vznešené požadavky. Pouze nám bylo
zasláno písemné vyjádření a faktury, které neuznáváme," poukazuje Ladislav
Stuchlík z investičního odboru.
K vznešeným požadavkům firmy ohledně víceprací se vyjádřil i projektant Pavel
Roušar. Ten mimo jiné ve své zprávě uvádí: Konstrukce spodní stavby musely být
vzhledem ke špatnému provedení několikrát upravovány a tím docházelo k časovému
nárůstu počtu hodin. Vzniklé nedostatky byly způsobeny nekázní pracovníků na
stavbě. K tomu se přiklání i Ladislav Stuchlík.
„Stavbu jsem pravidelně kontroloval, téměř všechno se muselo předělávat,"
konstatuje. Exmost se brání tím, že nebyl vyzván k předání ani převzetí
staveniště, což se prý nakonec uskutečnilo na základě jeho iniciativy. Ohrazuje
se nepředvídatelnými situacemi, operuje s tím, že v zadávací dokumentaci bylo
předpokládané zahájení stavby 19. května. Město vnímá tyto připomínky jako
neoprávněné a penále si odečetlo od smluvní ceny.
Autor: Iva Kovářová