Mateřinky dětmi sice překypují, ale na základních školách jich je stále málo.
Pokud v malém městě zároveň funguje osmiletý obor gymnázia, nastává přetahovaná
o ty nejnadanější. Čeká Hořice další rušení škol? Kraj říká, že ne.
Přílišný odliv školáků zmínil starosta Aleš Svoboda při pondělním veřejném
zasedání v rámci tradiční zprávy o stavu základek, které město zřizuje. Mluvil
také o schůzce s krajskou radní pro školství Táňou Šormovou, při níž padlo téma
odcházení nadaných dětí po páté třídě.
Sdělil, že šlo jen o „postesknutí". „Město jako zřizovatel základních škol by se
mělo touto problematikou zabývat a takto byla pondělní zmínka o osmiletém
gymnáziu také myšlena. Rozhodně tedy není v tuto chvíli na stole jakýkoliv návrh
na zrušení osmiletého gymnázia ze strany města," napsal Aleš Svoboda.
Dva ze tří ředitelů hořických základek na otázky Jičínského deníku odpověděli,
že odliv žáků před druhým stupněm je příliš velký. Vyslovil se tak Roman Chalupa
(ZŠ Na Habru) i Milan Smolík (ZŠ a MŠ Na Daliborce).
„Jestliže odejde ze třídy přes dvacet procent žáků, zcela se vytrácí přirozené
složení kolektivu. Ve třídě zůstanou jako nejlepší žáci potenciální trojkaři. S
tím souvisí i nižší úroveň sociální inteligence. Pokud chcete učit tak, že do
procesu výuky zapojujete žáky, snažíte se o vyvozování závěrů, ne o pouhé
předání informací, vše velmi trvá. Například náš sbor byl proškolen pro
využívání moderních metod výuky, kdy centrem hodiny není učitel, ale žák, avšak
po odchodu gymnazistů postupně docházíme k závěru, že se takto bohužel často
pracovat nedá," uvedl Roman Chalupa.
Dodal, že koncepce kraje i ministerstva školství spočívá v odchodu maximálně 10
procent žáků na víceletá gymnázia. Přitom ze ZŠ Na Habru odchází v posledních
letech 25 procent dětí, ze ZŠ Na Daliborce ještě více – 31 procent.
Podle šéfky středních škol Hany Richtermocové i krajské radní pro školství Táni
Šormové ale konec osmiletého oboru není v plánu.
„Neznám město, které by se dobrovolně zbavovalo školy, která běží, je naplněná a
žáci i rodiče jsou s jejím chodem spokojeni. Možná, že mnohý čtenář vzpomene,
jak město před pár lety o gymnázium bojovalo. Šikovné, chytré a nadané dítě má v
tomto konkurenčním prostředí možnost se dobře uplatnit. Toto plně odpovídá
vzdělávacím systémům vyspělých zemí, podobně je organizováno školství v Německu,
Rakousku, Slovensku i jinde," vysvětlila ředitelka středoškolských oborů Hana
Richtermocová. V každém roce u gymnázia nastává přebytek přihlášek.
Radní Táňa Šormová vyvrací zkazky, že kraj uvažuje o zrušení. „Co se osmiletého
gymnázia v Hořicích týče, kraj sám o sobě o utlumování víceletého hořického
gymnázia neuvažuje. Pokud by se objevil nějaký podnět, bude o něm jednáno,"
sdělila.
Kompletní vyjádření Romana Chalupy i Milana Smolíka najdete níže:
Roman Chalupa
Myslím si dlouhodobě, že by všechny děti měly být do konce školní docházky spolu
v přirozeném kolektivu. Nejsem ani příznivce různě zaměřených tříd (jazyková,
matematická apod.). Když jsem v roce 1992 začínal učit, zažil jsem model
rozdělení ročníku na praktické a studijní třídy. To bylo tenkrát běžné. Toto se
však zcela neosvědčilo a upustilo se od toho. Velkým problémem byly praktické
třídy. Existence víceletých gymnázií v malých městech není nic jiného, než tento
skrytý model. Jen dodávám, že tenkrát na škole, kde jsem působil, bylo v ročníku
kolem 200 žáků, to znamená, že výběr nejlepší studijní třídy byl větší než v
současné době do hořické primy. Z tohoto důvodu se domnívám, že by se stát
obešel bez víceletých gymnázií. Tudíž jsem pro zrušení osmiletého gymnázia.
Jestliže odejde ze třídy přes 20% žáků, zcela se vytrácí přirozené složení
kolektivu. Ve třídě zůstanou jako nejlepší žáci potenciální trojkaři (s tím
souvisí i nižší úroveň sociální inteligence, atd.). Pokud chcete učit tak, že do
procesu výuky zapojujete žáky, snažíte se o vyvozování závěrů, ne pouhé předání
informací, vše velmi trvá (např. náš sbor byl proškolen pro využívání moderních
metod výuky, kdy centrem hodiny není učitel, ale žák, avšak po odchodu
gymnazistů postupně docházíme k závěru, že se takto s těmito třídami bohužel
často pracovat nedá).
Záměrem kraje a MŠMT je odchod okolo 10% žáků ze základních škol na víceletá
gymnázia. Z výročních zpráv naší školy a ZŠ Na Daliborce plyne, že za posledních
5 let odešlo do primy gymnázia v průměru z naší školy 25% žáků a z Daliborky 31%
(více viz příloha). Že takové procento je na škodu třídě, mi na přímý dotaz
potvrdil i pan ministra Fiala a obdobně se vyjádřil na ministr Chládek (na Valné
hromadě asociace ředitelů ZŠ). Za posledních 10 let klesl počet žáků v Hořicích
přibližně o čtvrtinu (v roce 2002 bylo na 3 základních školách přes 1 000 žáků,
nyní jich je pod 800). Do primy se stále přijímá 30 žáků, výběr se zúžil. O tom
svědčí i to, že GOZ Hořice musí vypisovat více kol přijímacích zkoušek i do
primy.
Jinak obsazenost naší školy je na slušné úrovni (podle průměrného počtu žáků ve
třídě). Každá místnost naší školy je zároveň i kmenová učebna pro žáky, víc tříd
v současné době nemůžeme mít.
---------------------------------------------------
Odchody u ZŠ Na Daliborce a Na Habru:
Školní rok Daliborka Habr
2009/10 5/29 17% 8 z 31 25%
2010/11 13/ 34 38% 5/35 14%
2011/12 11/35 31% 6/38 15%
2012/13 10/28 35% 14/44 31%
2013/14 6/18 33% 14/38 37%
.
Milan Smolík
1) Na osmileté gymnázium v Hořicích odchází z naší školy každý rok 9 až 12 žáků
z 5.ročníku, tj. cca 1/3 žáků v ročníku. Jedná se většinou o lepší žáky, tzv.
"tahouny" třídy. Pro ZŠ to znamená, že ze dvou tříd v 5. ročníku vznikne jedna
třída v 6. ročníku nebo poklesne celkový počet žáků ve škole. Doporučujeme
zrušení osmiletého gymnázia a zavedení čtyřletého gymnázia v Hořicích (názor
většiny kolegyň ze sborovny).
2) Ve školském rejstříku je zapsáno: ZŠ kapacita 460 žáků (od 1.9.2009), MŠ
kapacita 53 dětí (od 1.1.2010) a ŠD kapacita 120 žáků.
V minulosti tj. před zřízením MŠ byli žáci ZŠ i v budově Žižkova 811. V současné
době je v budově Žižkova 811 umístěna MŠ a v budově Žižkova 866 je ZŠ. Kapacita
budovy Žižkova 866 je 14 tříd (učeben) krát průměrný počet žáků 28, tzn. 392
žáků ZŠ. Tzn. ZŠ 392 žáků + MŠ 53 dětí = 445 žáků.
Ve školním roce 2014/5015 navštěvuje ZŠ 248 žáků v 12 třídách, tj. průměr na
třídu 20,67 žáků a MŠ 53 dětí. Do ŠD chodí 105 žáků = 5 oddělení.
Autor: Jan Jireš,
jicinsky.denik.cz