O nás bez nás. I takovým příměrem by se dala nazvat situace, která v
těchto dnech pobouřila novopackou radnici. Jablkem sváru se stala vize
ministerstva financí, které chce od nového roku zrušit několik finančních úřadů.
Ministerští úředníci jich ze své mapy navrhli vyškrtnout třiadvacet.
Mezi nimi i pobočku v Nové Pace. Ta by se měla stát jedinou úřednickou „obětí" v
Královéhradeckém kraji. Problémem však je, že ministerstvo svůj záměr
nekonzultovalo s novopackým vedením. Jeho starosta Josef Cogan se i z tohoto
důvodu rozhodl připojit podpis pod dokument, který vypracoval jeho kolega z
Orlové Tomáš Kuča. V iniciativě „rebelů" mimo jiné stojí, že:
„Dojde ke snížení kvality úrovně poskytovaných veřejných služeb, což negativně
ovlivní život občanů." K samotnému podpisu pod dokument první muž packé radnice
Deníku řekl: „Připojili jsme se proto, že se nám nelíbí způsob, jakým s námi
ministerstvo jedná, tedy vlastně nejedná." Podle starosty je takové chování
neakceptovatelné.
Nicméně přiznává, že není ještě vše ztraceno. „Příští týden mám domluvenou
schůzku se zástupci ministerstva financi v Hradci Králové," řekl starosta, který
na jednu stranu chápe snahu ministerstva „zlevnit" své služby. Podle něj je však
důležitá hlavně komunikace. „V době, kdy světem vládne elektronická komunikace,
je jejich postoj pochopitelný. Pokud by ministerstvo přišlo s věcnou
argumentací, že například přechod na elektronickou evidenci dojde ke zlevnění,
dalo by se o tom diskutovat," uvedl starosta, který chce nejprve vidět kalkulaci
a teprve poté se bavit o tom, jestli se zruší finanční úřad v Nové Pace.
Pokud se tak stane, tak budou lidé, kteří nebudou mít přístup k internetu, muset
jezdit s dokumenty do o dvacet kilometrů vzdáleného Jičína.
Finanční správa hodlá rušit pobočky proto, že nejsou plně vytěžované. Podle
Petry Petlachové, tiskové mluvčí Generálního finančního ředitelství, jde v
uvažovaných úřadech o velmi malé pobočky, kde pracuje méně než 11 lidí. Jejich
fungování je podle úředníků neefektivní a představují velkou finanční a
organizační zátěž.
Rušené pobočky podle Petlachové v současné době vykonávají jen registrační a
vyměřovací činnosti. Vše ostatní zabezpečují okresní územní pracoviště, která je
již dnes řídí. Generální finanční ředitelství navíc slibuje, že v době zvýšeného
náporu podávání daňových přiznání bude výběr zajištěn na kontaktních místech
přímo v obcích, kde bude pobočka zrušena.
„Veřejnosti se tak toto zrušení prakticky nedotkne, protože mimo uvedená období
jsou služby rušených územních pracovišť využívány jen minimálně," uvedla mluvčí
s tím, že zaměstnanci rušených úřadů se mají přesunout na jiná pracoviště.
Autor: Petr Vaňous,
www.jicinsky.denik.cz