Peripetie kolem nového autobusového nádraží v Nové
Pace na Jičínsku nemají konce. I na tak běžná zařízení, jako jsou toalety
či čekárny, musí cestující počkat ještě další roky. Podle starosty je chyba na
straně ministerstva, které není schopné dodržovat termíny.
Podle starosty Josefa Cogana (STAN) se rekonstrukce zasekla na ministerstvu pro
místní rozvoj, které nedodržuje termíny pro schvalování evropských dotací. A bez
nich nelze stanici vybudovat. Stavět se mělo už letos, z toho však sešlo. Podle
odhadů by práce mohly začít nejdříve na přelomu roků 2019 a 2020.
Plán nového nádraží vznikl na základě předloňské ankety mezi obyvateli. Ve hře
byly tři varianty: rekonstrukce stávajícího, úplně nový terminál a zachování
současného stavu. Zvítězila první varianta, přiklonilo se k ní 62 procent
hlasujících.
Město už má nové nádraží vyprojektováno a požádalo o dotaci z evropských fondů,
která by pokryla většinu nákladů. „Rozpočet na projekt je přes 60 milionů korun,
dotace je omezena na 50 milionů,“ řekl Cogan.
O dotaci město zažádalo loni v srpnu a stále čeká na rozhodnutí. „Byli jsme
druzí v pořadí. Sám nevím, jak dlouho to ještě potrvá,“ postěžoval si starosta.
Zároveň uvedl, že ani neví, kdy z ministerstva přijde odpověď. „Momentálně s
nimi máme strašně špatné zkušenosti. Zejména ministerstvo pro místní rozvoj
neplní stanovené lhůty,“ poznamenal.
Cogan tvrdí, že ministerstvo je pro obce extrémně nepředvídatelné. „V některých
případech ani nevíme, kdy budeme moct zahájit nějaké stavební akce. Termíny
úředníci porušují, kde mohou. Je to opravdu situace, kdy nevíme nic,“ zdůraznil
Cogan.
Ministerstvo pro místní rozvoj se proti tvrzení starosty ohradilo, chyba prý
není na jejich straně.
„Projekt je takzvaně kolový a v takovém případě dochází k hodnocení žádostí o
podporu nikoliv po její registraci, ale až po ukončení příjmu všech žádostí ve
výzvě. Všechny projekty, které se přihlásí, soutěží mezi sebou. Příjem žádostí
skončil 9. října 2017,“ odpověděla na dotazy MF DNES ministryně pro místní
rozvoj Klára Dostálová.
Dodala, že projekt terminálu v Nové Pace už prošel podstatnou částí hodnocení
žádosti o podporu. Ministerstvo se ohání dvěma podmínkami.
„Projekt musí úspěšně projít všemi fázemi hodnocení žádostí o podporu a dále
bude rozhodující výsledek bodového hodnocení,“ upřesnila Dostálová a zdůraznila,
že Novopačtí si musí na výsledky své žádosti počkat.
Desetitisícová Nová Paka je významným dopravním uzlem na cestách do Krkonoš a
také na Jičín. Autobusové nádraží je staré čtvrt století a denně odbaví na 120
autobusů. Čekání na spoj cestující musí trávit na lavičkách pod zastaralými
přístřešky. Chybějí toalety, krytá čekárna nebo parkovací místa. Ta by město
vyřešilo parkovacím domem.
Jenže odkládání projektu, který se táhne několik let a další minimálně dva roky
ještě bude, pobuřuje obyvatele i cestující.
„Oni to dělají podle tabulek a ani se sem nejedou podívat. Zajímalo by mě,
jestli to tady teď vůbec splňuje podmínky, žádné sociální zázemí, nic. Alespoň
kdyby tady byl přístřešek, fouká tady ze všech stran,“ žehrala jedna z
cestujících.
Starosta Cogan ministerstvu vyčítá i další věci, například omezené plánování
finančního rozpočtu. „Nemáme na to právní nárok a oni si dělají, co chtějí. Jsme
v područí tohoto procesu,“ prohlásil.
V roce 2016 Paka plánovala i výstavbu parkovacího domu, tento projekt však
zastupitelé zatím smetli ze stolu. „Pro nás je v současné chvíli klíčové
autobusové nádraží. Parkovací dům plánujeme do budoucna,“ prozradil Cogan.
Projekt už podle něj prošel formálním hodnocením a za sebou má také věcné
hodnocení, kde získal 75 bodů. „To je maximum možného, protože terminál v Nové
Pace nelze přímo propojit s železnicí a je zde sociálně vyloučená lokalita,“
dodal Cogan. Někteří místní ani nevědí, že se s nádražím má něco dít. „Já jsem
ani nevěděla, že se o nějakém nádraží hlasuje. Nikdo nám nic neřekne. Pamatuji
si, že když jsem byla malá, tak tady byla čekárna. Teď tady není nic,“ utrousila
mladá matka s kočárkem.
Další novopacká obyvatelka, kterou redaktorka oslovila, hlasovala pro
rekonstrukci současného nádraží. Že se to potáhne několik let, však nečekala.
„Toalety tady jsou pouze veřejné a poměrně vzdálené. Nikde jinde tady nejsou.
Kde byla dřív čekárna, je teď zázemí pro řidiče autobusu. Je to hrozné, hlavně
když je zima. Je lepší přijít přesně na spoj než tady čekat. Doufám, že se
nového nádraží vůbec dožiji,“ řekla seniorka.
Autor: Kateřina Vaníčková, zdroj:hradec.idnes.cz