Město bylo úspěšné v získání dotačních peněz na rekonstrukci stávajícího
autobusového nádraží. Nový terminál začne budovat příští rok.
Novopačtí uchopili příležitost za pačesy a jakmile se objevila možnost čerpat
finanční prostředky z evropských zdrojů na stavbu nebo renovaci autobusového
terminálu, pustili se do projektu. V roce 2016 bylo pro Českou republiku
alokována na výstavbu a modernizaci přestupních terminálů 1,1 miliard korun.
Žadatelé mohli získat v rámci způsobilých výdajů do maximální výše padesáti
milionů korun až devadesátiprocentní dotaci. První dotační vlnu Pačtí nezvládli,
letos ale byli úspěšní.
„Projekt Terminál hromadné dopravy Nová Paka na základě doporučení Centra pro
regionální rozvoj ČR byl schválena k financování,“ podělil se s námi o žhavou
novinku starosta města Josef Cogan.
Na projekt za 50 milionů bez DPH získá Nová Paka 45 dotačních milionů.
Nově upravený terminál v Kotíkově ulici by měl konečně nabídnout cestujícím
adekvátní zázemí včetně kryté haly s čekárnou. Ta na současném nádraží stále
chybí. Nádraží se má modernizovat za provozu a stavba by neměla výrazně omezit
dopravu ve městě. „Autobusy budou dočasně stát v Kotíkově ulici,“ říká starosta
k realizaci.
Kromě odjezdové haly v centru projekt počítá s prodloužením ulice Biskupské,
která nabídne možnost stání pro automobily. Nový terminál (na snímku) má
poskytnout šedesát parkovacích míst a místa pro stání autobusů. Modernizace se
dotkne i prostoru za kostelem. Ten je řešen jako jednotná plocha ze žulové
dlažby, do které vstupuje několik zídek, které oddělují plochy pro parkování asi
35 aut. Dále zde bude umístěn vodní prvek a „základní kámen Nové Paky.
„Tyto dva prvky budou hrazeny z prostředků města a z projektu byly vyjmuty jako
neuznatelné výdaje,“ vysvětluje J. Cogan.
V roce 2016 se radnice zeptala místních, zda chtějí nový terminál pod náměstím,
nebo renovovaný na původním místě v Kotíkově ulici. Vyhrála varianta č. 2, lidé
se v anketě vyslovili pro zachování autobusového nádraží v Kotíkově ulici a jeho
renovaci.
Terminál je řešen jako objízdný s jednosměrným provozem. Kolem nástupního
ostrůvku je navrhováno pět zastávek a několik ploch umožňujících odstavné stání
autobusů.
V centru je umístěna výpravní budova a zastřešení venkovního prostoru. Čekárny v
objektu zaručují plnou kontrolu nad přijíždějícími autobusy i nástupišti. Dále
je v objektu řešeno veřejné WC a systém úschovy kol B+R. Prostor terminálu by
měl být dlážděn žulovou kostkou v kombinaci s betonovou plochou, která
reflektuje zastřešení venkovního prostoru.
Ulice Biskupská je řešena, jako zklidněná s parkováním v podobě asi 60 kolmých
stání. Předpoklad je, že ulice bude v jedné úrovni v dlážděném povrchu žulovou
kostkou.
Autor: Iva Kovářová, zdroj:
jicinsky.denik.cz