Inovativní systém vzdělávání od září loňského roku nabízí Montessori
základní škola, která funguje jako detašované pracoviště Základní školy Na
Habru.
S moderním konceptem výuky se můžete spolu se svými předškoláky seznámit v úterý
22. ledna, kdy se koná Den otevřených dveří - dopoledne od 9 do 11 hodin
a odpoledne od 13 do 16 hodin. Výuka probíhá v Blahoslavově ulici 2105
v prostorách sousedících s Hořickým gymnáziem.
Zápisy do prvních tříd základní škol se blíží! O nových možnostech, které se pro
rodiče a děti v Hořicích a okolí otevřely, jsme si povídali s Jaroslavem
Švamberkem, zakladatelem Montessori základní školy v Hořicích. Jaké jsou
principy Montessori systému vzdělávání a jaká cesta vedla k otevření nové
hořické školy?
Co vás vedlo k založení Montessori základní školy v Hořicích?
Chyběla tu inovativní základní škola. Zvláště, když si uvědomíme, že v
Hořicích máme lesní školku Lišákovo doupě i úspěšné nestátní Hořické gymnázium,
jednu z osmi nejlepších středních škol v ČR (dle časopisu Forbes). O vznik nové
třídy s Montessori výukou se ale zasloužilo více lidí, kteří se s touto moderní
formou výuky nejprve blíže seznámili a poté pomohli vzniknout nové třídě.
Zejména bych vyzdvihl přístup vedení města v čele s panem starostou Alešem
Svobodou. Je skvělé, že jsme mohli hned od počátku začít s výukou v nevyužitých
prostorách v budově bývalého gymnázia v Blahoslavově ulici. Je také třeba říci,
že se nejedná o úplně novou školu, jsme detašovaným pracovištěm ZŠ Na Habru, a
tak břímě starostí a odpovědnosti nese pan ředitel Roman Chalupa. V neposlední
řadě bych rád poděkoval i rodičům našich malých školáků a dalším příznivcům,
kteří tomuto projektu také aktivně pomáhají.
Hovořil jste o soukromém Hořickém gymnáziu, proč jste Montessori školu
nezaložil sám jako soukromou?
Důvody jsou v zásadě dva, první je ten, že nestátní škola musí krýt nemalou
část provozních nákladů ze školného a my jsme tuto moderní formu výuky, kterou
považujeme za skvělou a potřebnou, chtěli nabídnout všem, ne pouze těm, co mají
dostatek finančních prostředků na úhradu školného. V Praze jsou krásné,
perfektně vybavené školy s Montessori výukou, kde rodiče platí měsíčně školné ve
výši dvacet i více tisíc korun. Rodiči žáků jsou často například špičkoví
manažeři, kteří ale na své děti mají minimum času. A čím více platí, tím více
mají pocit, že se o výchovu jejich dětí má postarat škola. To my nechceme, jsme
přesvědčeni, že dětem i jejich vzdělání nejvíce prospívá, pokud se o ně rodiče
aktivně zajímají. Pochopitelně není dobrý ani opačný extrém, tzv. helikoptéroví
rodiče, ale to by bylo na samostatný článek.
Mluvíte o jedné třídě, plánuje se jich do budoucna více?
Naším cílem je mít všech devět ročníků ZŠ. Zájem je již nyní poměrně veliký
a už se nám hlásí rodiče zajímající se o další ročník. Navíc v hořickém Domečku
jsou od září Montessori pracovny pro rodiče a děti ve věku od jednoho a půl do
tří let a pro děti od tří do šesti let a zájem rodičů vysoce překročil kapacitní
možnosti. Dovolím si jedno srovnání. V přibližně desetkrát větších Pardubicích
funguje Montessori ZŠ už patnáctým rokem. Díky omezené kapacitě budovy, ale jen
první až pátý ročník. Každoročně mají více než desetinásobný převis poptávky na
umístění prvňáčků. Teprve loni v září město Pardubice rozhodlo, že Montessori
škole dají celou budou, aby děti mohly jít až do devátého ročníku. V tomto
ohledu děkujeme prozíravosti našich hořických zastupitelů. Věřím, že Montessori
ZŠ našemu městu přinese nový impuls a že by se Hořice mohly stát centrem
moderního vzdělávání našeho regionu.
Co je na Montessori způsobu vzdělávání tak inovativního?
Základním rozdílem, viditelným na první pohled, je asi to, že se neučí
frontálně. Tedy tak, jak to zažila většina z nás, kdy děti sedí v lavicích a
sledují učitele u tabule. Druhým rozdílem je to, že pedagog je průvodcem, tedy
děti výukou “provádí” a motivuje je, aby samy měly zájem o nové informace.
Netlačí na to, aby všechny děti v jeden okamžik uměly to stejné. Každé dítě má
své tempo. Je to logické, uvědomme si, že díky odkladům mohou v jedné třídě být
děti věkově hodně vzdálené. Jiné tempo bude mít skoro osmiletý prvňáček a jiné
krátce šestiletý. Je to náročnější pro pedagoga, ale úžasně fungující pro děti.
V Montessori navíc máme tzv. trojročí, tedy spojené třídy např. prvňáčků,
druháků a třeťáků. Takže děti slyší stejnou věc třikrát. Kdo chce, může být
napřed, jinému pomůže to, že mu to vysvětlí spolužák svými slovy. Často funguje
“wow” efekt, kdy si na řešení dítě přijde samo. Je úžasné sledovat, jak děti
takové učení baví.
Co považujete za největší hendikep standardního systému vzdělávání oproti
Montessori výuce?
Víte, naše školství se za posledních téměř 250 let od Marie Terezie zase
tolik nezměnilo. Jeho cílem je vlastně průměrovat. Vysvětlím Vám to na příkladu:
Já jsem jako dítě byl velmi dobrý v matematice a fyzice a “kulhal” jsem v
češtině. Takže moji rodiče se mnou pilovali vyjmenovaná slova, shodu podmětu s
přísudkem a podobně. Matematiku, ani fyziku se však se mnou nikdy neučili. Ale
bylo to takto správně? Nebylo by lepší, kdyby mě podporovali i v matematice a
netlačili pouze na češtinu? V osmé třídě jsem vyhrál matematickou olympiádu, můj
spolužák byl druhý. Jeho rodiče ho však v matematice podporovali a on dnes
přednáší na renomované zahraniční univerzitě…
Jak si představujete moderní výuku vy osobně?
Každé dítě má nějaký talent a moderní školství se tyto talenty snaží
podporovat, rozvíjet. Klasické školství, jakým jsme sami prošli, je založeno na
známkování, výkonu, standardizaci a kontrole - já tomu říkám jedním slovem:
“průměrování”. Moderní školství je naopak založeno na spolupráci,
spravedlivosti, sociálním kapitálu a profesionalitě učitelů. Nejde o nadrilované
poznatky, ale o to, aby děti uměly tyto znalosti používat.
Podívejte se například na Finsko. Před zhruba deseti lety tam razantně změnili
systém státního školství a učí se tam velmi podobně, jako to navrhovala Maria
Montessori. A dnes jsou Finové prakticky ve všech srovnáních nejlepší na světě.
Pojďme obdobnou cestou, zvláště, když vidíme, že to jinde funguje.
Na závěr bych rád citoval Alberta Einsteina: “Hodnota vzdělání netkví v tom, že
se naučíte mnoho faktů, ale v tom, že vycvičíte mozek, aby myslel.”
Autor: Veronika Peclinovská, zdroj:
https://jicinsky.denik.cz