Více jak třicet let čekají Novopačtí na stavbu obchvatu, který by
vytěsnil dopravu z devítitisícového města. Podle informací Ředitelství silnic a
dálnic ČR, které je investorem stavby za 1 miliardu 140 milionů, je reálné
zahájit budování v polovině příštího roku s uvedením nové komunikace do provozu
v roce 2023.
Silnice I/16, která Novou Paku protíná v její středu, je důležitým spojovacím
uzlem mezi Prahou a Krkonošemi. Dále také spojnicí mezi automobilovými závody ve
Vrchlabí a Mladou Boleslaví. Veškerá tato doprava zatěžuje centrum města.
Zejména v zimním období mají místní velké problémy překřížit předimenzovanou
jedničku. „Nejhorší situace je před víkendem, kdy Pakou projede denně až 2500
nákladních vozidel,“ upozorňuje na přetíženost silnice starosta Josef Cogan.
Zúžená silnice, nízký podjezd pod železniční tratí, nevyhovující křižovatky,
průjezd oboustrannou zástavbou, hluk, tyto faktory jednoznačně poukazují na
nutnost obchvatu.
Na stavbu je od roku 2011 vypracován projekt, který byl v roce 2017
aktualizován. Podle informací zadavatele je v této chvíli vykoupeno 98 procent
pozemků, potřebných pro stavbu. V srpnu loňského roku požádal investor o
stavební povolení. Za předpokladu zdárného majetkoprávního vypořádání a získání
stavebního povolení je reálné stavbu zahájit v polovině roku 2020.
Trasa obchvatu je v začátku i v konci úseku napojena na stávající silnici I/16 a
má délku téměř 8,5 kilometru.
Přeložka začíná pod Kumburským Újezdem, obchází vesnici po jihovýchodním okraji
a prochází Studénkou mezi posledním domem a hřbitovem. V Heřmanicích mostem
překonává železnič-ní trať, dále rybník a silnici III/28418. Přes hluboké údolí
u autokrosového areálu je navržen největší mostní objekt. Jedná se o estakádu o
délce 423 metrů. Dále trasa obchází mezi kravínem a vodojemem východní konec
obce Vrchovina. Obchvat je ukončen na konci Vidochova na stávající silnici I/16.
Výhledově zde bude navazovat přeložka silnice I/16 Horka u Staré Paky.
Historie stavby
Podle pamětníků vznikla myšlenka obchvatu poprvé za Protektorátu, kdy německý
Wehrmacht potřeboval kvalitní silnice pro přesun bojové techniky a zásobování
východní fronty. Údajně v té době byla silnice již vykolíkována. V 60. letech v
rámci budování socialismu vznikaly různé návrhy, jak obchvat řešit: tunel pod
celým městem, severozápadní varianta vedoucí přes Ořechovku, Slovany a Podlevín,
jihovýchodní varianta odpovídající zhruba dnešní variantě A, dokonce na Městském
národním výboru existovala i studie přemostění celé Nové Paky železobetonovým
mostem od benzinové čerpací stanice až rozvodně VČE s železobetonovým pilířem
tyčícím se v parčíku před ZŠ Komenského. V roce 1977 je již zpracován záměr
přeložky trasy silnice I/16 Ústavem silničního hospodářství Praha. V roce 1998
investor, Ředitelství silnic a dálnic, oznamuje záměr stavby silnice I/16 –
Obchvat Nová Paka ministerstvu životního prostředí. O rok později je veřejnost
seznámena s alternativní trasou B. Nakonec vznikají čtyři možné varianty.
Definitivní je schválena v roce 2004. Ta počítala se zahájením stavby v roce
2007. Měla trvat tři roky a stát 450 milionů. Dnes jsou tato čísla mimo realitu.
Autor: Iva Kovářová, zdroj:
jicinsky.denik.cz