Novopacký klášter Nanebevzetí Panny Marie patří mezi největší skvosty
Novopacka. Šestým rokem je v rukou restaurátorů. Ti téměř po sto letech vrací
vnitřním omítkám původní podobu.
Oprava omítek interiéru unikátního novopackého kláštera pokračuje šestým rokem
pod dohledem akademického malíře Pavla Padevěta. | Foto: Deník/ Iva Kovářová
Po opravě střechy a pláště došlo i na interiér. Nádherné Kramolínovy fresky a
boční výmalbu oživuje akademický malíř Pavel Padevět společně s mladým týmem
spolupracovníků.
Už prvním doslova uměleckým počinem je vzpřímit v kostel lešení. To vyrůstá až
po samotnou klenbu, do výše dvaceti metrů. Lešenáři se přitom musí vyhnout všem
ohybům a sochám, takže mezi prkny mnohde kouká hlava andělíčků.
Kostel je v majetku církve, která za pomocí dotací provádí jeho renovaci. Ročně
podpoří renovaci Program architektonického dědictví zhruba částkou 700 tisíc
korun.
Restaurátoři započali obnovu malby na kůru a v mezikruží a dále pokračují směrem
ke vstupu a varhanám. Příští rok dokončí freskovou malbu na klenbě.
Malba byla zčernalá, místy zateklá, uvolněná a zpráškovatělá. Někde byly
trhliny, slepené cementem, což museli odborníci nahradit vápenným tmelem. Od
podlahy byla kompletně zničená do výšky dvou a půl metru.
Její obnova spočívá v několika operacích. Prvořadě se restaurátoři stávají
vlastně uklizečkami, které musí fresky nejdříve milimetr po milimetru omýt vodou
a houbičkou.
„Malbu nejdříve očistíme od mechanických depozitů, provedeme fixáž, tampony ji
přitlačíme k podkladu a následuje vyplňování dutin ledanem, materiálem podobným
sádře, který spojí omítky dohromady. Pak začíná retuš,“ popisuje hodinářskou
práci Pavel Padevět, restaurátor s licencí Ministerstva kultury ČR na příslušné
práce.
„Dýchá na nás osmnácté století, pracujeme tady léta, podmínky jsou výborné,“
hodnotí zázemí.
„Baví mě to, často je to nepříjemné, často zde jsou staré nánosy špíny, to
všechno musí restaurátor vyčistit a pak ho teprve čeká tvůrčí práce,“ popisuje
odborník činnost, která vyžaduje trpělivost a hodně času. Dekorativní malby se
přitom mechanicky čistí jemným štětečkem.
Specifický je prostor kláštera sám o sobě, je zde význačná architektura. Výmalby
prováděl Josef Kramolín.
„Hlavní fresková výzdoba byla provedena technikou fresko, dekorační výmalby
technikou fresko – seko. Tomu musíme přizpůsobit naši práci,“ vysvětluje
akademický malíř.
Freska je nástěnná malba zhotovená na vlhké omítce. Rozmělněné minerální
pigmenty smíchané s vodou se nanášejí do ještě vlhké omítky tak, aby se barvy
vsákly do podkladu a usychaly společně s ním. Fres seco je malba na suchou
omítku. Také fixáž tu používají klasickou, to znamená vaječný žloutek a
polymerovaný olej s vodou.
„Máme odlišný pohled, památkáři by nejraději zachovali všechno původní, my to
ale musíme přizpůsobit laickému pohledu,“ přibližuje Padevět drobné názorové
třenice mezi malíři a ochránci památek.
V kostele se projevuje vlhkost, která se prolíná z podloží. Kateřina Wohanková z
odboru kultury nám ukazuje již zrestaurovanou omítku, kterou pokrývá vrstva
soli. To značí o vlhkosti zdiva.
Wohanková upozorňuje, že je potřeba revize střechy, aby do kostela nezateklo. Na
opravu čekají také varhany a Rajská zahrada.
Poslední restaurování zde proběhlo v roce 1936, předešlé v devatenáctém století,
kdy byla výmalba radikálně upravená.
Autor: Iva Kovářová, zdroj:
jicinsky.denik.cz