Nová Paka se chystá na obchvat města. Už ví, kde postaví chodník na Štikov
Už za několik let by silnice mezi Novou Pakou a Štikovem mohla zažívat
mnohem větší dopravní nápor než dnes. Právě na hranici Štikova je naplánován
budoucí sjezd z obchvatu města, a tak se tamní silnice druhé třídy stane zřejmě
nejvyužívanější spojnicí mezi tranzitní trasou a centrem. Radnice chce proto
ještě předtím vyřešit bezpečnost chodců v místech, kde doposud chybí chodník.
Dlouho nebylo jasné, jak se ve složitém terénu popasuje s chybějícím prostorem.
Nakonec zvítězila varianta, podle které povede nový chodník částečně souběžnou
Přibyslavskou ulicí.
"Nakonec jsme zvolili dolní variantu chodníku. Ten povede od pivovaru po levé
straně, následovat bude přechod na pravou stranu u křižovatky na Přibyslav. Pak
obnovíme bývalý chodník v Přibyslavské ulici a u přádelny namísto schodů
vybudujeme esíčko nahoru do svahu. Nebude to vzhledem k terénu úplně
bezbariérové, protože nedokážeme splnit podmínku maximálního stoupání, ale bude
to úplně bez schodů," vysvětluje místostarosta města Pavel Bouchner. Nahoře pak
bude chodník pokračovat po pravé straně Štikovské ulice a napojí se na chodník,
který bude už součástí stavby obchvatu.
V současnosti chodník z Nové Paky končí u pivovaru, dál už musejí chodci
pokračovat po silnici druhé třídy, která je navíc poměrně úzká a nepřehledná,
zvlášť v zatáčce, a podmínky neumožňují stavbu chodníku po jedné straně silnice
v celém úseku. Nejslabším místem starších návrhů byla nutnost přecházet silnici
v poměrně nekomfortním místě. Padá i odvážný plán, podle kterého se měla
posunout celá silnice. Podle místostarosty se to ukázalo jako příliš náročné
kvůli terénním podmínkám. Vítězný návrh je tak prý nejschůdnějším kompromisem.
"Pokud se nám podaří získat na jaře stavební povolení, budeme řešit nějakou
dotaci, protože bez ní se do stavby nepustíme. Štikov je ale v tomto smyslu na
prvním místě, je to pro nás v tuto chvíli důležitější než třeba dotažení
chodníku na Kumburský Újezd," konstatuje Bouchner.
Podle posledních předpokladů by stavba silničního obchvatu Nové Paky měla začít
už letos. Auta by po něm mohla podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic začít
jezdit v roce 2022. Stavba má být dlouhá 8,5 kilometru a náklady jsou vyčísleny
na více než 1,1 miliardy korun. Na stávající silnici od Úlibic se napojí před
Kumburským Újezdem, povede na Heřmanice a Štikov a kolem Vrchoviny s vyústěním
ve Vidochově. (zan)