Dlouho očekávaná stavba obchvatu Nové Paky se blíží.
Tisíce aut, hluk, prašnost. Tak to vypadá v centru Nové Paky podél hlavní silnice. Lidé i město volají po obchvatu dlouho. Podle investora Ředitelství silnic a dálnic, pokud nevyvstanou žádné komplikace, by se mohlo začít stavět letos na podzim. Práce 8,5 km dlouhého okruhu mají trvat tři roky.
Obchvat bude dlouhý 8,5 km. Začne pod Kumburským újezdem, obchází vesnici po jihovýchodním okraji a prochází Studénkou mezi posledním domem a hřbitovem. V Heřmanicích mostem překonává železniční trať, dále rybník a silnici III/28418. Přes hluboké údolí u autokrosového areálu je navržen největší mostní objekt. Jedná se o estakádu o délce 423 metrů. Dále trasa obchází mezi kravínem a vodojemem východní konec obce Vrchovina. Obchvat je ukončen na konci Vidochova na stávající silnici I/16.
Silnice má výrazně odlehčit dopravě ve městě, kudy denně projedou tisíce aut. Pozemky pro stavbu jsou nyní z 99 procent vykoupené.
„Zbývá pouze jeden jediný pozemek a ten navíc neleží v trase. A zde probíhá vleklé dědické řízení právně nepřehledné," říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Dále se řeší vzájemné výkupy a převody pozemků od organizací a smlouvy na věcná břemena. „Máme uzavřeno 66 procent z celkového počtu 260 potřebných smluv."
Silničáři už nechali provést pyrotechnický a archeologický průzkum, který naznačil, že v některých místech hrozí riziko nálezů munice.
„Tam zůstaly nábojnice a další věci. Takže to podezření samozřejmě vzniká," komentuje výsledky průzkumu novopacký starosta Josef Cogan ze sdružení Sportovci pro Novou Paku.
Podle něj je obchvat města nutností a na jeho stavbu se čeká dlouhé roky.
„My bych byli samozřejmě rádi, aby se začalo stavět co nejdříve. A město se snaží podporovat veškeré úkony, které se provádí. To znamená, že jsme některé pozemky opakovaně vykupovali nebo dělali věcná břemena."
Denně projede Novou Pakou po hlavní komunikaci I/16 směr Praha - Krkonoše přibližně 15 až 18 tisíc osobních automobilů a kolem dvou tisíc nákladních. O víkendech se čísla navyšují. Obchvat by měl dopravu ve městě snížit.
„Doprava ve městě by měla poklesnout zhruba na jednu třetinu. A samozřejmě zejména v té oblasti kamionové dopravy to bude výrazně nižší," dodává Josef Cogan.