Tělovýchovná jednota v Lázních Bělohradě letos poprvé za dvacet let konání pravidelných triatlonových závodů nedostala od policie souhlas k vedení cyklistické části soutěže po silnicích v okolí města. Starosta Lázní Bělohradu a ředitel červnového závodu Pavel Šubr tvrdí, že se mu tím jičínští dopravní policisté mstí za to, že si nedávno stěžoval na jejich nečinnost při nepovolených průjezdech obřích kamionů ulicemi lázeňského městečka. „Červnový závod se ničím neliší od podobných soutěží v uplynulých šesti letech, které nám policisté běžně za plného provozu povolovali. V minulosti dokonce několikrát bez výhrad souhlasili i s využíváním silnic pro závody na mnohem složitější trati a při mnohem větším počtu účastníků,“ uvedl Šubr.
Zdůraznil, že policie bělohradské pořadatele nikdy ani slovem neupozornila, že se dopravní situace v okolí města zhoršuje, a proto by měli uvažovat o úplném vyloučení dopravy z trati.
„Červnový závod připravujeme více než rok. Máme přihlášeny závodníky, vydány propozice, zakoupeny ceny a uzavřeny sponzorské smlouvy. Souhlas policie byl vždy pouhou formalitou. Netušili jsme, že to letos bude jinak,“ řekl Šubr.
Povolení ke zvláštnímu užívání komunikací, ke kterému triatlon patří, vydávají od letoška pověřené úřady spravující území, po němž vede trať závodu. V případě Lázní Bělohradu jsou to radnice v Nové Pace, v Hořicích a v Jičíně.
„Povolení můžeme vydat jen v případě, že pořadatelé budou mít kladné vyjádření správce komunikací a příslušného dopravního inspektorátu. Pokud policie vydala negativní stanovisko, my nemůžeme dát kladné,“ vysvětlil pracovník Městského úřadu v Jičíně Pavel Benda.
Dopravní policisté jako jediný pádný důvod svého zamítavého postoje uvádějí okolnost, že se ve stejný den konají závody silničních motocyklů v Hořicích a objízdné trasy uzavřené trati vedou mimo jiné i po silnicích v okolí Bělohradu. „V minulosti při závodech v Hořicích někdy vedla objížďka přímo přes naše město a po silnicích jezdili triatlonisté i veškerá odkloněná doprava. I tehdy nám policisté závody bez problémů povolili,“ sdělil Šubr. Letos jsou podle něj pro triatlonové závody v okolí Bělohradu paradoxně mnohem lepší podmínky než dřív - objížďka Hořic vede jinudy než trasa závodu, po trati už nebudou jezdit obří kamiony s karoseriemi pro vrchlabskou automobilku a mezi Bukovinou a Peckou je nově opravena silnice, jejíž kvalita se v minulosti nelíbila traťovým komisařům.
„ Zamítavé stanovisko policistů si proto neumím vysvětlit jinak, než jako mstu za mé stížnosti na jejich nečinnost při nepovolených průjezdech nadrozměrných kamionů přes naše město, kvůli které přišel stát o stovky tisíc korun na neuhrazených správních poplatcích,“ uvedl Šubr.
Starostovo obvinění policisté odmítají. „Takovou myšlenku bych si vůbec nedovolil vyslovit. Jsme státní orgán a ne žádní kupci. Dopravně bezpečnostní situace se neustále zhoršuje a nechat závodit lidi na silnici za plného provozu, to je proti zákonu. Se závody bychom souhlasili pouze při úplném vyloučení ostatní dopravy,“ uvedl vedoucí Dopravního inspektorátu v Jičíně Ladislav Spousta.
Autor: IVAN TRUHLIČKA